Harriet,
Lite bråttom när jag skrev som vanligt. Det är just det att vi har ett par generationer nu som (faktiskt!) tror att man inte dör av infektioner, åtminstone inte som ung. Det finns en rädsla, inte bara för MRSA utan kanske mer för virusinfektioner. Först Aids, sedan olika influensaskräckar. Vi kanske har invaggats i en tro på att det är bara att ta några tabletter så blir det bra, speciellt vi 40-50-talister som upplevde den stora revolutionen med antibiotika och poliovaccin t ex. Men nu börjar man inse att det inte alltid är så. Har diskuterat detta ofta med mina studenter. Men man kan jämföra med situationen på 20-talet då över 5000 personer mellan 20-30 års ålder dog varje år av tuberkulos. Man var tvungen att leva med den verkligheten.
Jag såg dokumentären The 1900 House häromdagen, där talar man om skräcken för germs som ledde till att det städades och skurades frenetiskt i hemmen, ofta med i sig farliga medel. Död i infektionssjukdomar var en realitet i vardagen på ett annat sätt än nu.
Själv sågs jag som ett unikum av mina kursare på virologikursen - som född 1950, mycket äldre än dem, hade jag faktiskt haft polio 1955 (utan förlamning turligt nog). Det var en sjukdom man inte ens tänkt på som existerande i Sverige så sent.