Hej alla !
Jag skall besvara både Cecilias och Annas frågor och Daniels påpekande i ett inlägg.
Beträffande uppgiften om Gustav Lundgren som far till Maria Josefina: Så här står det i föräldrakolumnen i födelseboken: Fader Gustaf Lundgren, arb. Stensele, Moder Maria Josefina Lindgren, lös piga i Stensele, som hos mig begärt att få detta barn antecknat som sitt, 16/6, C Fr Laestadius. Jag har sett anteckningar med denna ordalydelse på flera ställen i födelseböckerna när det gällt oäkta barn och där faderns namn angivits. Jag betvivlar att prästen skulle göra en sådan anteckning utan att kontrollera med mannen att han erkände faderskapet.
Frågan om Maria Josefinas efternamn har jag inget bra svar på. Haidie Lirell (som jag nämner i förra inlägget) kallar henne t o m Samuelsdotter-Lindgren. Vid en hastig koll i tillgängliga källor hittar jag ingen Samuel i lämplig ålder som tänkbar far. Lindgren verkar vid den här tiden ha varit ett populärt efternamn. I Kjell-Åke Lundgrens digra utredning finns mängder av Lindgrenare, som inte är släkt med varandra. Jag har alltså inte något vettigt förslag på vem som kan vara far till Maria Josefina.
Så till Annas fråga om Maria Josefinas dotter: Hon hette Jenny Maria och växte upp som fosterdotter hos ett sambopar i Bastuträsk (Gunnarn). Den 16/4 1917 gifte hon sig med Per Alfred Fransson på Kronotorpet Gustavsborg vid Bastuträsk. De fick endast ett barn, Karl Sigvard, född den 5/8 1917. Per Alfred dog 1919 och Jenny Maria flyttade tillbaka till Bastuträsk där hon bl a drev ett café. Allt enligt en minnesskrift om Bastuträsk - Gunnarn.
Beträffande Sara Evelina och Gustaf har jag fått fram att de flyttade till en fjällägenhet i Rönnbäck, Tärna. Möjligen var det till hennes föräldrahem. Största delen av Rönnbäcks by blev överdämd vid vattenkraftutbyggnaden i Gardikens sjösystem. Gustafs och Saras hemställe ligger så högt att det klarade sig men är numera öde. Många ättlingar bor kvar i Tärna socken. Jag har räknat till 9 Lundgrenare i telfonkatalogen för Tärna, men då är man ju innanför sekretessgränsen och eventuellt ytterligare frågor bör vi kanske utbyta via e-post.
Daniels påpekande att Stensele socken ligger i landskapet Lappland är helt riktigt. Många förknippar nog socknarna i södra Lappland hellre med Västerbotten än Lappland, utan tanke på län eller landskap. Om principen att indela Anbytarforum i landskap i stället för län har ju tidigare diskuterats här. Själv har jag gått in för att alltid titta efter inlägg i både Lappland och Västerbotten.
Mvh
Bo-Arne