Jag håller på och nystar upp en väldigt spännande historia angående en anfader till mig. Nämligen den om gästgivaresonen
Anders Andersson Flodelius ifrån Kyrkbyn i Floda socken i Dalarna. Född: 22/3 1734. Död: 5/7 1780.
Han var en av de inblandade i statskuppförsöket 1756 och klarade sig med en hårsmån från dödsstraffet. Hans medhjälpare f.d. Löjtnanten Erik Sahlfeldt och borgaren från Köping Jonas Hellberg blev hemskt nog ett huvud kortare.
Förmodligen blev de liksom andra inblandade i kuppförsöket förda till den beryktade rosenkammaren i Smedjegårdsfängelset, för att under tortyr bli förhörda.
Om någon vet något om i vilka handlingar man kan hitta dessa tortyr-rannsakningar, så vore jag oherhört tacksam för den upplysningen. I Ständernas kommissions dombok och protokollbok har jag letat, men där verkar det bara finnas domstolshandlingar.
Kan de finnas i Sekreta utskottets handlingar kanske?
I den särskilt tillsatta kommissionen så dömdes de av Riksens Högloflige Ständer den 29/9 1756.
Flodelius blev därefter förd till Smedjegårdsfängelset.(Finns det något bevarat fotografi från detta fängelse? Fängelset revs i.a.f. i slutet av 1800-talet)
Den 7:e Januari 1757 lyckades han rymma tillsammans med Fredric Tragman samt vaktkarlen Jonas Alstrin}. Den stackars vaktmästaren Peter Johan Såthe blev omedelbart satt i häkte för fångspillan i väntan på ytterligare rättsliga åtgärder. Tyvärr så verkar det mesta av dessa handlingar ha förstörts i den stora branden på på Riddarholmen 1802. Av det som står i en akt som jag ändå lyckats hitta, så verkar Flodelius inte bara ha fått vatten och bröd i fängelset. Tydligen så har han även suttit och druckit öl och spelat kort med vakmästaren och hans fru sent inpå nätterna.
Det är i samband med Flodelius rymning som drottning
Lovisa Ulrikas brev är högintressant!
Hittade brevet i Greve Fredrik Axel Von Fersens: Historiska skrifter del II; tryckt 1868; sid. 217-218.
Har lyckats översätta lite med hjälp av google translate, men mina kunskaper i franska språket är tyvärr obefintliga. Det verkar i.a.f. som om han fått pengar för att kunna muta sig ut ur fängelset på något sätt.
Jag vore mycket tacksam om någon vänlig själ med kunskaper i 1700-tals franska kunde översätta detta brev:
Hur gick det sedan för Flodelius då?
Jo, han kunde spåras mellan de olika skjuts- och gästgivaregårdarna upp till sin hemsocken Floda i Dalarna, där han greps tillsammans med Alstrin och Tragman i en lada de sov i.
De fördes sedan till Falun, därefter med ilfart tillbaka till Stockholm igen i en kolskrinda mitt i den kalla januarivintern. Han blev satt i Stadens kämnärsrätts häkte.(Samma häkte som Ankarström satt fängslad i. Detta finns fortfarande kvar i Gamla stan och är numera cafe´) Har hittat honom i kämnärsrättens fångrullor.
Målet däremot flyttades förmodligen över till högre instans. Vilken instans är osäkert. Säkert till Svea hovrätt eller kanske ännu högre.
Flodelius hamnade efter domen som jag tyvärr inte kunnat hitta (denna brann säkert också upp), först på Smedjegården och den 31/12 1759 fördes han till Vaxholms fästning av kronolänsmännen bröderna Hallman, vilka först var ute och drack sig berusade med honom på några utav Stockholms krogar. Lite senare under färden så blev han sedan misshandlad av dem med en hirchsfängare (en kort värja), så att blodet strömmade från huvudet. Gästgiverskan på Ensta gästgiveri plåstrade därefter om honom.
Justitekanslern blev senare informerad om denna skandalösa fångtransport.
Spåren efter Flodelius blir sedan lite diffusare och svårare att följa.
Han skriver i.a.f. ett brev till Justitiekanslern från Vaxholms fästning.
Efter detta måste han ha kommit därifrån på något sätt.
Enligt begravningsboken i Floda så skall han därefter ha nödgats rymma till
Nor[rge?],Preussen och Ryssland och tjänt utomlands som soldat.
Kan han möjligen tagit värvning i någon av Greve Johan Ludvig Hårds fri.regementen i Preussen (på tyska: freiregiment Graf Hordt)?
Greve Hård som var en av anstiftarna till statskuppen 1756 och flitig anhängare till hovpartiet flydde nämligen till Preussen och fick av Fredrik den store av Preussen ( drottning Lovisa Ulrikas bror) ett eget regemente. Blev sedan tillfångatagen av ryssarna i 7-årskriget och slutligen frisläppt. Senare befordrad till generallöjtnant och guvernör i Spandau ( i Berlin).
Har med lite envishet fått nys om att Preussiska stammrollen (mönsterrullor) fortfarande skall finnas kvar i Schlesien, men var vet jag inte. Någon som har upplysningar om detta får gärna tipsa mig.
Enligt begravningsboken rymde Flodelius krigstjänsten. Han kom över till Malmö och tog värvning som soldat igen. Här så har jag faktist lyckats spåra honom i generalmönsterullorna.
Han blev grenadjär i Konungens eget värvade regemente; Biörnmarks kompani den 25/9 1775. År 1779 den 28/6 beviljades han p.g.a. hans sjuklighet avsked.
Flodelius kämpade sig trots sin sjuklighet upp till hemsocknen Floda, där han inte varit ända sedan rymningen 1757. Båda hans föräldrar var nu döda. Hans syster hade gift sig och flyttat ifrån gästgiveriet till byn Syrholn i samma socken. (Förmodligen till faderns föräldrahem.) Där låg han sedan sjuk i flera dagar innan han sedan avled den 5/7 1780.
P.S. Tips om personerna: vaktkarlen Jonas Alstrin, Fredric Tragman samt kronolänsmännen bröderna Hallman är också av intresse, eller annat som kan va intressant.
Mvh // Leif