ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nothus / Notha  (läst 2370 gånger)

2015-10-01, 00:19
läst 2370 gånger

Utloggad Gunnar Hjortsberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-11-13, 17:13
    • Visa profil
Hej alla latinare!  
Jag har i en födelsebok från Hjortsberga (K) sett prästens notering Noth: och Nothus i kolumnen med barnets namn. Då jag saknar all kunskap i det latinska språket så har jag fått söka i olika latinska ordböcker och sammanställningar för släktforskare och kommit fram till att Nothus/Notha översatt till svenska är oäkta barn av manligt resp. kvinnligt kön. Men i något fall har prästen gjort följande notering Noth: Gen: och vad den förkortningen betyder har jag inte lyckats reda ut.  
Är det någon som kan stilla min nyfikenhet?  
Med vänlig hälsning  
Gunnar

2015-10-01, 09:25
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:12
    • Visa profil
Förslag:

nothi generis 'av oäkta börd'

genus släkt, börd

2015-10-02, 00:05
Svar #2

Utloggad Gunnar Hjortsberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-11-13, 17:13
    • Visa profil
Tack Heikki!
Jag anade att förkortningen skulle utläsas som du noterat (hade kontrollerat mot de latinska översättningarna som finns i Släktforskarnas årsbok 2012) men eftersom jag är novis vad gäller det latinska språket och det var en förkortning som stod angiven i födelseboken så ville jag förvissa mig om att jag hade rätt i mitt antagande.
Med vänlig hälsning
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se