ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pupill  (läst 3151 gånger)

1999-07-18, 09:29
läst 3151 gånger

Marianne Lindén

• Gäst
PUPILL
Jag skulle vilja ha ordet pupill förklarat. Jag följde en flicka där båda föräldrarna dog och hon kom till en annan familj. I den familjen är hon antecknad som pupill. I min ordbok står det myndling för detta ord. Innebär det att hon är släkt med dem hon kom till eller var hon där för socknen betalade för henne.

1999-07-18, 11:23
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Marianne!
Enligt Ordbok för släktforskare, Kent Andersson/Henrik Anderö, betyder Pupill(lat), skyddsling, myndling; någon man har ansvar för.

Enligt Ordbok för släktforskare, Henrik Anderö, betyder Pupillus(mask), resp Pupilla(fem), föräldralös, fosterbarn. (lat)

MVH/Sam

1999-07-20, 19:00
Svar #2

Carl Szabad

• Gäst
Marianne: Jag tror pupill kan användas ganska fritt. Du får följa fosterföräldrarna bakåt och se var du hamnar om du vill få klarhet.

1999-07-21, 06:49
Svar #3

Marianne Lindén

• Gäst
Hej Carl !
Det var det jag ville veta, för jag funderade över om det skrevs pupill på de barnen som socknen tog hand om. Men det är alltså inte säkert.
Vårt sätt att ha socialvård för föräldralösa barn är svårt att förklara för amerikaner. Finns det någonting skrivet på engelska.

2008-01-31, 22:20
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Har på några ställen i skrifter från 1600-talet stött på begreppet pupiller i sammanhanget att någon har övertagit ansvaret för någon avliden persons barn. Ex: I juni 1672 begärde stadsekreterare Johan Rising värderingsmän till sina pupiller sal mag. Ramzii barns tvenne gårdar.... Ett annat exempel: ..som han hade att fordra på sin avlidna pupill Gertrud Tracks vägar. Ett tredje exempel: ..Tobernus Berling fordrade en stor summa som hans pupiller framlidne Ramzii barn hade att fordra av morbrodern rådman Rising

Det märkliga är att i det första exemplet nämns Ramzii barn som Johan Risings pupiller, medan de i det tredje exemplet omnämns som Tobernus Berlings pupiller med en fordran hos Johan Rising?!

Kan någon reda ut begreppet pupill åt mig? Var det ett allmänt begrepp, eler hade det en specifik juridisk betydelse?

2008-01-31, 22:58
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

• Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!

Äntligen fick jag lite nytta av min bok Ord med historia av Gösta Bergman. Där står att tyskans Pupille, engelskans pupil och franskans pupille kommer från latinets pupilla. Latinets pupilla och pupillus har också betydelsen föräldralös pojke och flicka. Den betydelsen lever också kvar i änke- och pupillkassa.

I boken Ordbok för släktforskare står att Pupill betyder skyddsling, myndling; någon man har ansvar för.

Hoppas du blev något klokare.

Ann-Mari

(Meddelandet ändrat av ines den 31 januari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-01-31, 23:25
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ann-Mari!

Tack för hjälpen. Det bekräftar vad jag trodde. Om det inte var en juridisk term, så kan naturligtvis fler personer känna ansvar för ett föräldralöst barn.

Mvh
Leif

2008-02-01, 11:31
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

• Anbytare *****
    • Visa profil
Har nu hittat en förklaring till varför Ramzii barn först omnämnes som Johan Risings pupiller, och sedan som Tobernus Berlings pupiller. Johan Rising hade varit utsedd förmyndare till barnen, men ersattes senare av Tobernus Berling.

Så, åtminstone i det här fallet hade begreppet en juridisk betydelse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se