ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-02  (läst 8563 gånger)

2000-03-26, 12:22
läst 8563 gånger

Anders Olsson

• Gäst
I Småland har det länge berättats historier om tattarsläkten Björk och deras framfart i äldre tider på hästmarknaderna. Det har uppstått en hel del historier om denna släkt som förmodligen mer eller mindre är myt (om deras spöklika ljusblå ögon och deras sätt att sälja hästar dopade med arsenik).  
  Min fråga är nu vilka dessa Björkar var och då främst släkten kring och bakåt angående en Valentin Björk som på 1920-talet höll till i Älmhultstrakten och ska ha varit bosatt i Loshults församling (nuvarande Osby kommun).  
Björkarna ska ha varit en stor släkt där en del ska ha bytt efternamn för att slippa bli associerade med tattarstämpeln kring namnet.  
Var det en resandefamilj med zigenarpåbrå eller en utstött social svensk grupp? Deras utseende har beskrivits som mycket ljus så om de var zigenarättlingar måste det ligga långt bak då?

2000-04-12, 09:38
Svar #1

Christine Lindberg-Larsson

• Gäst
Känner någon till om det finns någon seriös släktforskning om resandes ursprung. För en tid sedan på en av resandefolkets hemsidor förekom det en livlig diskussion om detta ämne -det sades att en viss bibliotekarie hade lagt ner en hel del tid åt denna släktforskning han hade sedemera kommit fram till att resande skulle vara av de legosoldater som KarlXII lejt i södra Ryssland.Min farfar sade samma sak att vi togs in här som legosoldater för vår kunnighet med hästar.Har på egen hand försökt leta efter kungens olika kavallerier,dels på nätet dels på biblioteket men har inte hittat något om detta. Kan det ha varit så mejla mig gärna om någon vet mer.MVH Christine Lindberg-Larsson

2000-04-12, 15:14
Svar #2

Arne Johansson

• Gäst
Hej Anders du frågar om Björk resande  
dom som jag träffade i Örebro på 50 talet var  
mörk håriga med bruna ögon om jag minns  
rätt Fritjof o Lotta Björk Där i stadsdelen som  
kallades Vasstofta bodde det många olika resande släkten på den tiden nu är väl dom flesta botra och döda  
  Med Vänliga Hälsningar  Arne

2000-04-12, 21:40
Svar #3

Utloggad Anna Lindgren

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
Det finns två Björksläkter.
Den ena är de röde Björkarna.
Den andra är de svarte.
Jag har läst någonstans att de svarte  
kom från Lindberg-släkten.
Att det var ett tagit soldatnamn eller liknande  
precis som Carlqvist i Småland är.
Mvh Anna Lindgren.

2001-05-15, 22:22
Svar #4

Monica Edvardsson

• Gäst
Hej!
I mina anor finns det släkten Björk i Halland.
Vad jag har hört av nu levande släktingar så blev de kallade för tattare men de var inga Zigenarättlingar.  
Varför de kallade så vet jag inte men jag vet att tre av bröderna bytte efternamn till Skoog.

Hälsningar Monica (ättling till Edvard Björk)

2001-09-24, 10:43
Svar #5

magdalena

• Gäst
Jag är släkt med en Peter Marius Björk, fanjunkare, från Jämtland, Lit. Han var ingen tattare, utan kom ifrån en soldatsläkt. Vi har släktforskat tillbaka till 1700-talet.

MVH Magdalena Larsson

2001-09-25, 09:07
Svar #6

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Min mor är uppväxt i Loshults socken och hon har berättat tre historier om 'tattar Björk':

Tattar Björk åkte en gång in till marknaden och köpte gummistövlar till flera av de äldre barnen, men inte till yngste sonen. När denne märkte att han inte skulle få några stövlar, medan alla de andra fick, så sa han: Hör du fara-jävel, du var mig en taskig faan. Och då blev jag så rörd, så jag åkte genast tillbaka och köpte ett par till honom också, sa tattar Björk.

Tattar Björk hade kört med sin lastbil en längre tid utan körkort, men slutligen så bestämde han sig för att skaffa sig ett. Vid ett tillfälle när han var ute och övningskörde, så sa körläraren: Och så tar vi till höger här, men tattar Björk körde bara vidare rakt fram. Men, jag sa ju att vi skulle ta till höger! För sent tillsagt! sa tattar Björk.

En annan gång lät han yngste sonen köra lastbilen, och efteråt berättade tattar Björk att när sonen växlade 'så kom det in små, små kuggar i förarhytten'.

Lite bidrag till historierna om tattar Björk.

Hälsningar
Mikael

2001-11-14, 08:27
Svar #7

Sven-Uno Magnusson

• Gäst
Det finns många Resande-Björkar i norra Skåne. De flesta i Knislinge-Brobytrakten. Här finns också en uppsjö av mer eller mindre sanna historier om dem.

2002-01-17, 09:24
Svar #8

Stefan Östh

• Gäst
Fanns det resande Björk i Skara-trakten i Västergötland också? Jag har förfäder där med detta namn.

2002-04-09, 19:32
Svar #9

Utloggad Bengt Grufman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
Läs gärna boken Bortom all ära och redlighet med undertiteln Tattarnas spel med rättvisan av Birgitta Svensson 1993. Nordiska Museets Förlag ISBN 91 7108 352 9.
275 sidor.

2002-06-04, 00:26
Svar #10

Almin-ättling

• Gäst
Bland såväl forskare som journalister har Birgitta Svenssons bok en dålig stämpel pga dess rasistiska undertoner. Varför är det alltid den svenska majoritetsbefolkningen som hänvisar till denna bok? Varför är ni svenskar ännu så rädda för oss?  

Läs då hellre Gunborg A Lindholms bok Vägarnas Folk om De Resande Och Deras Livsvärld om ni verkligen är så intresserade att lära er något om oss

2002-07-26, 18:19
Svar #11

Utloggad Staffan Mattsson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-09-21, 00:41
    • Visa profil
Är det någon som vet vilka daggarna var eller något liknande. Tydligen beror det på att man slogs med blydaggar.

2002-07-28, 10:28
Svar #12

Utloggad Pether Björk

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-12-17, 07:03
    • Visa profil
ja vad ska jag säga.det verkar som om ingen av er kan sin historia,Anders olsson
först och främst  
Valentin Björk från loshult det var min farfar avled den 1:a februari 1974.
dels boken om Bortom all ära och redlighet!
förstår inte att denna kvinna författarinna fick doktorera med den boken,det är min mors och mormors släkt som exponeras ,,på ett hemskt sätt.
jag heter björk och skulle aldrig i mitt liv byta namn,det skulle kännas som om jag byter identitet,
även om jag lever ett normalt svenskt liv med arbete och ansvar för många människors liv
vill ni veta mer om just min familj på båda sidor kan ni fortsätta skriva här

2002-07-28, 11:42
Svar #13

Utloggad Bengt Grufman

• Anbytare ***
    • Visa profil
Bäste pb,
Jag och min hustru lever också ett normalt svenskt liv, men vill gärna veta mer om våra verkliga rötter. Min fru tycks ha samma släkt som din mor och mormor. Vi skulle uppskatta att få kontakt med dig för informationsutbyte.

2002-07-28, 20:57
Svar #14

Utloggad Pether Björk

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-12-17, 07:03
    • Visa profil
hej Bengt Grufman
jo om du vill så kan du skriva till min e-mail adress,
jag bor inte längre kvar i sverige,utan skriv till

petherbjork@latinmail.com
så kan vi prata mer  
ha det jättebra

2003-06-04, 08:33
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
Valentin Björk som avled 1/2 1974 i Loshult (L) var född 29 aug. 1904 i Veinge (N), Halland. Han döptes till Kjell Valentin. Fadern angavs vara okänd men modern var Ida Maximiliana Johansson ifrån Långaryd (född 20/4 1882 i Åker (F), död i Loshult (L). Bosatt i Kobbol, Torup (N) 1910).
Modern var dotter av kopparslagaren Carl Peter Johansson Widegren (f 15/11 1855 i Tofteryd (F)) ohh Mathilda Lovisa Johansdotter Dahlberg (f 23/11 1858 i Norra Sandsjö (F)).

Om hennes familj  se bl a här.

Är det känt vem Valentin Björks far var?

mvh Niclas R.

2004-01-12, 21:31
Svar #16

Utloggad Bengt Grufman

• Anbytare ***
    • Visa profil
Är denne Johan August Vilhem Björk möjligen bror till Karl Amandus Björk f 10/3 1864 i Getinge ?

2004-01-13, 11:45
Svar #17

Eva Bergman

• Gäst
I min mans anor finns en Bengta Kristerdotter f. Björk 1844.12.06 i Bara, Malmöhus. Dotter till Christer Larsson Björk och Maria Persdotter. Hade de något med resandefolket att göra? Eller är det ett soldatnamn inblandat? Har inte forskat på den sidan ännu men någon här kanske har med Bengta som syskon till egen ana?
Mvh Eva

2004-03-20, 23:56
Svar #18

pål svensson

• Gäst
Björkarna är tattare vi andra är resande romer

2004-03-24, 21:47
Svar #19

Carl-Gunnar Åhln

• Gäst
Min morfar, möbelfabrikör Adolf Björk (1878-1942) var en av fem bröder, verksamma i Ludvika med omnejd, alla påfallande mörka i hyn, så även min mamma Margit(Anna Margareta) men med blå ögon. En av morfars bröder lånade ut hästar, bl.a. till cirkusar, men förvandlade firman till droskservice med lyxbilen Diatti som atttraktion. Alla var mycket duktiga affärsmän men även konstnärligt begåvade.
Någon som vet mer om dessa Björkar?

2004-03-30, 15:19
Svar #20

Lita Soli

• Gäst
hei! Har sett innleggene om Bjørk på siden her.
Min mors tante ble gift med en Helge Bjørk,født i
Sverige,men bosatt mange år i norge.Min tante  
var av reisende.Noen som vet om Helge tilhørte den reisende Bjørk-slekten?Vet ikke når han var fødd,men min tante ble f.i 1900.Takknemlig for svar!

2004-05-20, 16:48
Svar #21

Michael Björk

• Gäst
En hilsen på dansk, som jeg håber at I forstår:

Jeg hedder Michael Björk og er født i Danmark i 1950. Min farfars far kom fra Sverige til Danmark omkring 1885. Hans navn var Carl Moritz Björk, gift med Elna (Helena) født Olsson. De kom til den danske ø Møn, hvor tre generationer blev boende. Carl & Elna Björk fik omkring 5 børn, deriblandt min farfar Axel Björk.

Alle i slægten er mørke, har næsten sort hår. De er ofte kunstnerisk begavede. Mange har været sømænd. De er ikke meget høje af bygning, nogle har brede kindben, men mange har et temmelig stort hoved.

Kan nogle genkende disse oplysninger eller fortælle mere om slægten Björk?

Hilsen og på forhånd tak
Michael Björk, Danmark
Forfatter

2004-06-09, 11:35
Svar #22

per olof björk

• Gäst
Har någon som forskat på resande kommit i kontakt med min farfar Elis Vilhelm Björk född 1888 i Ramsta eller hans far Johan Ludvig Björk född 1858 i balingsta bägge i Uppsala län.              MVH.Per Björk

2004-11-08, 17:40
Svar #23

Utloggad Stefan Faltin

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
hej hej pb
undrar vilket släkte din mor å mormor e av?
jag e själv av björk släktet.

mvh dinglaren

Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2005-01-14, 11:40
Svar #24

Utloggad Fritz Rosendahl

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Jag behöver hjälp kanske kan Bosse svara på detta
Ulrika Wilhelmina född 1877 03 27 i Kristina fs Jönköping ej i född boken utav Gustava  Widegren Johansdotter som var gift eller sambo med Johan Teodor Johansson.
Ulrika gift med Carl Skenberg och får flera barn i Jönköping där heter hon Ulrika Wilhelmina Magnusdotter, när Carl Skenberg dör fär hon barn 1904 i Jönköping som fader står Johan Teodor Johansson året efter att Gustava dog 1903
Ulrika Wilhelmina gifter om sig med Amandus Björk och får flera barn med honom i Blekinge, flytter sedan till Helsingborg var hon dog 1951 i Raus fs Helsingborg men då heter hon Andersson. Nu är min fråga är detta samma person eller är det flera Ulrika Wilhelmina enlig anbyterforum och alla i släkten skall det vara en och samma
Hälsning
Fritz

2005-01-26, 11:49
Svar #25

Utloggad Bengt Grufman

• Anbytare ***
    • Visa profil
Fritz,
Enl ett barnbarns barn i Blekinge till Carl Amandus Björk så är det en och samma Ulrika du skriver om. Enl samma källa: Hennes moster Augusta Johansdotter var gift med Carl Fredrik Johansson, som midsommarafton år 1887 sköt ihjäl Carl Amandus' far, Anders Olsson Björk, i Platebol, Halland.  
Känner du till sambandet mellan denne Carl Fredrik Johansson och den Johan Teodor Johansson som du nämner ?
hälsn Bengt

2005-01-27, 09:45
Svar #26

Utloggad Fritz Rosendahl

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Hej Bengt!
Jag tror också att det är samma person men hon skall vara dotter till Gustava Johansdotter född 1846 och Johan Teodor Johansson född 1844 och Wilhelmina kaller sig även Johansdotter, men som sagt var Johan Teodor står som far till hennes barn född 1904 i Jönköping så jag tror inte att han kan vara far till Wilhelmina, fråga är vem som är far till Wilhelmina?
Johan Teodor Johansson och Carl Fredrik Johansson har inte mycke gemensamt
Johan Teodors föräldrar är Johan Fredrik Johansson och Eva Charlotta Petersdotter.
Carl Fredriks föräldrar är Johannes Börjesson och Caroline Natansdotter.
Hälsn Fritz

2005-02-02, 23:27
Svar #27

Johan Fridström

• Gäst
Hej Bengt G!
Min morfars far var kusken Olof Olsson Björk född 1872 i Blekinge. Finns något samband med den ihjälskjutne Anders Olsson Björk?
/Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se