Vad hände med Benjamin Darells (1698-1757) änka Annicka Bryngelsdotter? Sedan tidigare diskussioner här i Anbytarforum vet vi att Benjamin Darells första hustru Annicka Jonasdotter Lund bör ha avlidit på 1740-talet, dock senast 1747 eftersom Benjamin Darell och hans Trolofwade fästeqvinnan Annica Bröngelsdotter fick dottern Maja, f 1748 5/5 i Frillesås (Halland).
Jag och Anneli Hagman, Stockholm, har tillsammans försökt följa Benjamin Darell i mantalslängderna för att utröna om Benjamin hade några fler hittills okända barn, när första hustrun dog och vad som hände med Benjamin Darells andra hustru Annicka Bryngelsdotter efter det att Benjamin avlidit.
Jag har själv haft vissa svårigheter med Mtl för Ulricehamn eftersom dessa bara finns filmade för tiden fram till 1732, sedan en lucka fram till 1744, därefter till 1750 och sedan finns filmade vart femte år.
I Mtl 1744 (daterad 29/10 1743) återfinns Benjamin Darell i Ulricehamn med hustru (troligen hans första hustru Annicka Jonasdotter Lund). I Mtl 1750 finns han inte med.
Enligt Anneli Hagmans forskningar på RA, Stockholm återfinns Benjamin Darell åter i Ulricehamn i Mtl 1754 (daterad 9/11 1753):
Benjamin Darell 1.1._.1._._._. {fr Gborg med dot: Gunla
Samma trio förekommer sedan i Ulricehamns mantalslängder fram till Benjamin Darells död 1757.
Enligt Mtl 1759 (daterad 27/10 1758) är Benjamin Darells änka i Falkiöping med dot Gunla, allt enligt Anneli Hagman.
I Mtl 1760 för Falköping (daterad 11/10 1759) hittade jag under Bengt Skräddares tomt Borgare Enkan Annicka. På samma tomt finns också en borgare Jonas och en borgare Jan, båda med hustrur. Förhållandet är det samma även i Mtl 1762 (daterad 1761 6/10).
Mtl 1763 upptar bara borgaren Jonas med hustru och borgaren Jan med hustru och här kunde denna historia tagit slut om det inte hade varit för en tillfällighet att jag hittade en födelsboksnotis i Falköping från 1766:
1766 Augusti 29. 31. Andreas, Johanis Ekeberg, Annica Darell, borgare i staden (faddrar var bl a Lars Lindström, gift med Lisken Danielsdotter, se bl a diskussionen under släkten Lund).
Detta gav mig mod att fortsätta följa borgaren Jan i Bengt Skräddares tomt i Falköping. Och det gav napp!
I Mtl 1766 (daterad 24/9 1765) kan man läsa följande:
_Borgaren Jan h. 1.1._._._._.2. {sn Petter 8 år, dr Stina 2 år
Året efter, Mtl 1767, har borgaren Jan äntligen fått ett efternamn Ekberg!!!
Nästa intressanta notering är från Mtl 1769 (daterad 8/10 1768) då sonen Petter första gången betalar mantal (dvs han är över 15 år = född senast 1753). Så ser familjesituationen ut fram t o m Mtl 1773.
I Mtl 1774 (daterad 1773 21/9) har Jan Ekberg ingen son Petter längre, men på raden under honom återfinns Borg. Petter Darell (ogift).
Året efter är Petter Darell gift och har genast en dotter Sophia, som är över 15 år (jag skall återkomma till detta).
Nästa intressanta Mtl är 1777 (daterad 19/9 1776) då vi åter får namnet och åldern på barn under 15 år:
_Borgn Ekeberg, h: dr Magnus 1.1.1._._._._.2.1. {sn Anders 10 år, dr Stina 13 år
_Borgn Petter Darell, h: dr Sophia 1.1._._1_._._.1.
Jag stoppar här och summerar:
Efter det att Benjamin Darell dött 1757 flyttar Annicka Bryngelsdotter omkr 1759/1760 till Falköping. Hon gifter sig sannolikt 1762 om sig med Johan Ekeberg, som då förefaller vara änkeman. Johan Ekeberg dör 1799 14/2 i Synnerby Johannes Ekberg, glasförare från Sköfde, 83 år gift.
Annicka Bryngelsdotter dör 1799 16/3 i Skövde stad borgareänka från Falköping, 77 år. Paret hade två (2) gemensamma barn: Brita Christina Ekeberg(i Mtl Stina), f 1763 (obekant vart) som 1779 28/2 gifte sig med borgaren Carl Fredrik Lejon (om honom och hans släkt se Bosse Lindwalls inlägg under
Resandesläkten Leijon), Andreas Ekeberg, f 1766 29/8 i Falköping (se ovan!). d 1790 11/11 i Skövde stad.
Sonen Petter Darell (från Annickas gifte med Benjamin Darell) bör alltså enligt mantalslängdernas ålderuppgift vara född omkr 1753 (han har tidigare diskuterats här i Anbytarforum). Han bör också vara det enda överlevande barnet från Benjamin Darells och Annicka Bryngelsdotters äktenskap. Dottern Gunla (Gunilla) som nämns redan i Mtl 1754 (och då alltså är över 15 år = född senast 1738) härrör alltså från Benjamin Darells första gifte (om det inte är en dotter till Annicka Bryngelsdotter i ett okänt tidigare gifte för hennes del, vilket inte förefaller helt otroligt). Det senare förefaller för övrigt mer logiskt med tanke på att Benjamin Darell vid sin första hustrus död förmodligen hade fler småbarn bl a Regina Catharina Darell som uppenbarligen tas om hand av den betydligt äldre brodern Jonas Darell vilken 1748 gifter sig i Laholm.