Hei Laila!
Svarer på ditt spörsmål angående Korsgård her i stedet for under Rydberg. Dessverre har jeg ingen kjenneskap til akkurat det du spör meg om, men kan meddele fölgende.
Lars Larsen Tönsager(moen) benevnes som sagt Lars Larsen Korsgaard ved sönnen Ludvigs födsel 1854. Kaspar Flekstad skriver i Omstreifere og sigöynere s. 85: Det kan tilföyes at Korsgård er et kjent slektsnavn blant fantene.
Nå er imdlertid saken den at Lars´s opphav er noe innfölkt. I kirkeböker f.o.m. 1854 samt folketellinger med videre har jeg aldri sett han med annet patronymikon enn Larsen. Han gifter seg senere med en annen i Eidsvoll, Akershus. Her forekommer også nanet på faren i vielsesnotatet. Dessverre har jeg ikke mine papirer tilgjengelig har i Kungälv, så jeg kan ikke se etter hva faren kalles, men vet det er Lars ett eller annet.
Eilert Sundt kan imidlertid fortelle noe annet. Jamför berettelsen av 1862 under Ragnilds- Familien; tar han for seg en Ragnild Christiansdatter, Faderen av uvis Herkomst; Moderen sagde sig Datter af en Präst Langhorn i eller ved Tromsö, men streifede om, mest i det Nordenfjeldske, og blev dels men en Christian dels med en Henrik Rosing, Moder til 13 Börn. Hun er död paa Trondghems Tugthus, for länge siden. Sundt vender så tilbake til Ragnild igjen, og det heter her at hun med en Petter Sedergren, en svenske, fikk sönnen Lars Pettersen, ca. 30 år. Konfirmert på Toftes Gave, reiser med Anne Marie, Datter af Christian og Loa, hende, som gamle Nils Meldal havde (nr. 234). De havde flere Smaabörn sammen. De holde sig längere inde og nord i Landet.
I sin neste beretning fra 1865 kommenterer så Sundt at Lars Larsen Sanholteie i Eidsvoll (tror stedsnavnet skal väre Sandholeie, men står ikke det) er lik med Lars Petersen som nevnes under det og det nummer i 1862, og som jeg har skrevet om ovenfor.
Min hensikt med denne lille utredning er å poengtere at Lars Larsen kalles Korsgård i 1854, og jamför Sundt er identisk med Lars Petersen hvis far var svensk. Riktignok kaller Sundt ham for Sedergren, men det kan kanskje väre noe å tenke på tross alt?
Når det gjelder Korsgård i Norge, nevnes i 1865 hos Sundt i hvert fall under Ofoten i Nordlands Amt en Johannes Korsgaard, 70 Aar, m. K. Andrine Kirstine Pedersdatter, 50 Aar, m. 2 Dötre. Sönner: 1, se Trondhjem. 2, Peter, se Ibestad. - (Lödingen, Hassel, Throndenäs).
Under Trondhjem sees Johan Severin Friman Johannesen Berg, 28 Aar, föd i Sverige, konfirmert 1863. Sön af Johannes Korsgaard, se Ofoten, og under Ibestad Peter Fredrik Friman Korsgaard - se Ofoten - m. K. Bibette Lange og dennes 2 B. m. hans Broder Johan.
Disse ser m.a.o. også ut til å väre av svensk opphav.
Håper disse spredte glimtene kan väre til nytte for noen.
De beste hilsner,
Marius.