En liten undran ?...
Johanna Sundberg född 1840-07-24 i Edsele?/Åsele?/Östra Emtervik?....
- Finns det någon som har hittat hennes födelsenotering?...
eller möjligen kan hänvisa mig till ett husförhör där både hon själv och hennes föräldrar finns med, Använder AD-Online just nu. Tacksam för all hjälp jag kan få i detta.
Carl Johan Widholm (Wigardt)f.1835 - d.1920-11-11
Enligt en notering i Husförhöret i Tand 2, Aspås sn, Jämtlands län, (Z)
[Källa: Ad-Online_hfl_Aspås AI:10 (1885-1895) Bild 1820 / sid 170]
Kan man utläsa b.la följande notering på honom:
Bifogade anteckningar är gjorda enl. uppgifter fr. Straffarbetesintyget å Långholmen d.31 Dec 1886.
För delaktighet i dråp dömd till straffarbete å Långholmen i 4 år. Strafftiden slutar den 6 Sept. 1890 (återkom hit den 8/9 1890)
- Min undran är om någon känner till något om denna händelsen, har hört att det skall gälla en familjemedlem som dog, stämmer detta? Vilka var inblandande i händelsen?
Hans dotter Mathilda Fredrika f. 1861, som under tiden han satt av sitt straff, bodde då i Tand, Åsele sn men reste till Kanada precis före hans frigivande. Med till Kanada tog hon sina barn samt mannen Erik August Eriksson som noteras vara född 1855-06-06 i Resele sn, Ångermanlands län.
Denna Erik August Eriksson är jag mycket nyfiken på och undrar om någon har lite mer fakta om han, framförallt var han av resande släkt...var har han för anor?
För de som är intresserade så hamnade Mathilda Fredrika & Erik August året efter de anlände till Kanada i USA.
Erik August Erickson dog den 12 Apr. 1934 i Kittson, Minnesota, USA
Mathilda Fredrika Widholm (Wigardt) dog den 18 juni 1945 i Hallock, Minnesota, USA.
(Meddelandet ändrat av Janjohansson 2011-09-08 20:00)