En av mina förfäder, Anders Setterqvist (1783-1831) kallas brännmästare när han omkring 1810 bodde vid Ullevi rusthåll i Sankt Nikolai socken (invid Nyköping). Därför blev jag intresserad av frågan och konsulterade den utmärkta Svenska akademins ordbok som finns på Nätet.
Ordet bränneriarbetare fanns inte med, däremot brännmästare, som kan syfta på en person som förestår ett tegelbränneri eller ett brännvinsbränneri. Eftersom något tegelbränneri veterligen inte fanns i trakten kring Ullevi utgår jag från att Setterqvist var föreståndare för ett brännvinsbränneri (det är också vad jag alltid föreställt mig tidigare, utan att ha kollat upp saken närmare).
När jag sökte på ordet bränneri visade det sig ha funnits ett otal olika typer av brännerier. Man kunde bränna brännvin, kol, pottaska, tjära, tran, tegel med mera, men det vanligaste verkar dock vara brännvinsbrännerier. Exempelvis nämns ordet bränneridräng, vilket ju har samma innebörd som bränneriarbetare, med förklaringen vid brännvinsbränneri anställd dräng.
Mycket tyder alltså på att din bränneriarbetare sysslade med brännvinstillverkning. Men för att bli helt säker råder jag dig till att försöka få reda på vad Gripsholms Bränneri sysslade med. Där finns det definitiva svaret på frågan.