Hej och tack för era svar Anders, Kaj och Henrik.
Nej, med ledning av uttrycket innehavare av häradshövdingeräntan kan vi nog dra följande slutsats; att den kära Beata inte var Sveriges första kvinnliga domare. Jag gjorde mitt inlägg efter att ha hört Dick Harrison berätta i Falköping att att Erik av Pommerns drottning Filippa styrde Sverige fram tills att hon dog. Det var först efter Fiippas död som Engelbrektsupproret bröt ut. Jag funderade på möjligheten att Beata skulle ha lärt sig en del av sin man och eventuellt av sin far. I Almquists bok (del II) står också att hennes man var domare för Skärkinds härad fram till sin död 1541.
(1741 står det i Anders inlägg - 200 års tilläggstid i ålder )
Rättat! mvh Anders även moderator
Jag undrar nu om det står i första delen av Almquist verk Lagsagor och domsagor i Sverige, del I, vem som i så fall är häradshövding 1541-1547, för någon måste fortsätta döma. Men när man studerar denna tid, så fanns även det även underhäradshövdingar. Var det dessa som gjorde det egentliga arbetet 1541-1547 och överhuvudtaget i det prktiska dömandet istället för häradshövdingen?
De tycks ha gjort det i Västmanland-Dala lagsaga, sannolikt för att denna domsaga var så vidsträckt geografiskt. Dala hundare som det hette hade tidigt en egen underhäradshövding. Västmanland hade flera underhäradshövdingar för olika häraden. Häradshövdingen kanske nöjde sig att döma i ett härad.
Före tidigt 1300-tal finns inga uppgifter om häradshövdingar och deras medhjälpare i Västmanland-Dalarna, varför det?
Intressant med uppgifterna om grundslagändringen 1909, Elsa Eschelssons tjänstgöring som biträde och om att det är så sent som 1928 innan vi får en kvinnlig häradshövding, bara 40 år innan titeln försvinner. Först 1933 blir det lika villkor för båda könen att tillträda domartjänster! Det är ingen klyscha att samhället förändras verkligen ganska mycket på några årtionden.
mvh Björn
(Meddelandet ändrat av Sone 2009-10-16 20:32)
(Meddelandet ändrat av Sone 2009-10-16 20:44)