ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Likvidationskommissarie  (läst 1265 gånger)

2000-05-16, 12:40
läst 1265 gånger

Lärstad Yvonne

• Gäst
Hej!
En förfader till mig(David Cohl f omkr 1732 d 1772) innehade titeln Likvidationskommissarie, hovrättskommissarie. Är det någon som vet vad en sådan hade för ev utbildning ?
Hälsn.
Yvonne

2005-04-09, 15:24
Svar #1

Utloggad Per-Åke Svensson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-09-09, 19:47
    • Visa profil
Hej!

Jag skulle vilja utvidga frågan: Det borde finas dokumenterat vilka dessa likvidationskommissarier var och möjligen varifrån de kom när de förordnades. Själv har jag en ana Magnus Orre i Mörlunda sn Kalmar län född c 1685 död 1737. Han befann sig alltså ute i landet. Han kallas först notarie och när han dör Commissarie i kyrkoböckerna. I mantalslängden kallas han uttryckligen Liqvidationscommissarie 1730.

Enligt Ordbok för släktforskare infördes titeln 1680. En L. utför likvidation av alla enskilda kronofordringar. Titeln upphör 1717. De skall enligt samma källa också handlagt kronans löneuppgörelser med indelta och värvade officerare.

Eftersom jag inte vet var personen ifråga är född skulle yrket kanske vara en möjlighet att hitta ytterligare ledtrådar.

Mvh/Per-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se