Hej på Er alla, och Richard Brun.
Jag är ny här på forumet. Efter ett oväntat samtal i helgen, som följdes av fler, är det stor chans att jag också är ättling till cirkussläkten via min mamma. Min morfar kallades Ammanotti Eriksson och var gift med Ida Viktoria Eriksson (flicknamn Lindkvist)som var född 1898-11-08 i Vännäs. De bodde i Vännäsby där även min mamma Gunborg är född. Om allt stämmer så ska Karl Severin Eriksson vara min morfarsfar.
Mamma pratade inte så mycket om släkten av olika orsaker.
Sedan vi talades vid Richard så har jag försökt att dra mig till minnes hur hon sa och vilka ord hon använde och det jag starkt minns är detta (hennes egna ord nu): Pappas syster kunde gå på lina, min faster alltså. Sedan berättade hon lite om hennes farföräldrar och när jag frågade vad hennes farfar hette sa hon bara namnet Severin. När jag ville veta mer så ville hon inte längre prata om det.
Mamma hade syskon som dog när de var mycket små, en ska heta
Adil och den andra
Gunhild. Mamma var barn nummer tre av tre. Efter att mormor Ida dött tog mamma sitt pick och pack och flyttade ned till Göteborg där hon sedermera träffade min pappa, på Liseberg.
Efter lite letande på nätet så hittade jag denna information:
Karl Adil Georg Född: 1924-05-26 i Nordmaling, Nordmaling
Far: Okänd
Mor:
Ida Viktoria Lindkvist Född: i Vännäs
samt denna:
http://www.sikhallan.se/ Ida Viktoria * 1898-11-08 Vännäs
Jag har även varit i kontakt med pastors i såväl Vännäsby som Lycksele då mormor lär ligga begraven i Lycksele. Tyvärr så kunde vi inte hitta några gravrätter på någon av dem, troligtvis för att ingen har gjort anspråk på det under de sista 25 åren, så det är sannolikt att gravarna har blivit omgrävda. Vid en kontroll om morfar så fanns han inte heller bokförd. Emellertid talade jag med landsarkivet idag och de ska rota fram uppgifterna utifrån mamma och sedan hennes föräldrar och farföräldrar - förhoppningsvis kan jag lämna mer information då. Lycksele ska också rota lite grann. Jag har bett att förutom mail även få det dokumenterat på papper.
Jag har en fundering, det ser ut som om mormor inte var gift när hon fick Karl Georg Adil, det står ju fader okänd samt hennes flicknamn. Jag undrar naturligtvis då om Ammanotti också är far till honom och att de fick Karl Adil Georg innan de gifte sig eller om Adil har en annan pappa? Om det är samma sak med Gunhild kan jag inte svara på. Tyvärr är mamma så sjuk idag att jag inte längre kan få fram någon mer information, men jag ska försöka när jag träffar henne nästa gång.
mvh/Lena Bäckstedt