Hej! Jag har läst inläggen här i mitt sökande efter vad min anfader Per Persson i Odarslöv gjorde som uppsyningsman men blev inte klokare. Idag lånade jag den rekommenderade titeln ”Byalag och byaliv” av Sigurd Erixon på biblioteket och har nu skummat igenom den. Detta har jag funnit om titeln uppsyningsman och saxar nu ur boken:
Östergötland:
Enligt Ekebyborna skulle byalaget ledas av en uppsyningsman med uppgift att sammankalla till stämma och gärdessyner samt att uppbära böter.
Södermanland:
Varje socken skulle på allmän sockenstämma välja en ålderman och denne med byamännens samtycke utse en underuppsyningsman för varje by eller rote.
Dalarna:
Socknens byalag skulle förena sig om en uppsyningsman över hägnaderna omkring åker, äng och ”täkter” och denne skulle antingen anställas mot betalning eller också utses bland grannarna, mellan vilka sysslan i så fall skulle gå i tur. Uppsyningsmannen hade att med länsmans hjälp kalla grannarna till syner över diken och gärden samt att bötesbelägga vanvårdad hägnad, medan böternas indrivande ålåg kronobetjänten. En dylik uppsyningsman fanns redan före landshövdingens tid.
Kyrkoherden i Lima utverkade en resolution år 1703 tillsammans med åtskilliga sockenbor. Formellt är den ingen byordning men står dessa nära eftersom den stipulerar att värnelagen skulle hålla gärdessyner vid ”valburgis” och att en medlem årligen skulle vara uppsyningsman och uppbära fallande böter för ohägnad, vilka medel skulle fördelas inom byalaget. Insatte man ordet ålderman istället för uppsyningsman och lät byamännen själva utfärda bestämmelserna hade man en byordning om också av mer enkelt slag.
De äldsta vittnesbörden om en speciell hägnadsorganisation - utöver den som landslagen påbjöd - möter man den 23 oktober 1697 i domboken. Härvid fastställdes regler för stängselunderhåll samt detaljerade regler för betning av olika slags kreatur, syner över stängsel och diken, begagnandet av vägar samt höviskt uppträdande liksom nödiga böter. En särskild uppsyningsman förutsättes kontrollera det hela, men sättet för hans tillsättande omtalas icke. Under hans ledning skulle de som tillhörde wärnelaget, vare sig de bodde inom själva byn eller var inbrukare i andra byar, på kallelse infinna sig till dikes- och gärdsgårdssyning.
Småland:
Som exempel på en under centralt inflytande tillkommen byordning kan vi här anföra en sådan från 1757, vilken avsåg Tuslunda med flera byar i Mörlunda socken i Aspelands hd, Kalmar län. (Här nedan saxat ur denna./Gunilla)
En Ålder- eller uppsyningsman wäljes och tilsättes af byelaget hwart år d. 1 Martii, Hwilken wid sin upsyningsmans syssla skal hafwa hjelp och biträde af then som nästa året efter ordinarius uppsyningsman blifwa skal. Theses sysslor skola wara följande:
1.Skola the äga makt sammankalla Byemännerna til gemensamt öfwerläggande om alla gjöremåhl, som famfält i Byen böra ske och efter Byårdningen iakttagas. Försummar eller föraktar någon Byeman Upsyningsmännernas ordres och icke gången otta öre Silfwemynt. Andra gången dubbelt och så alt framgent, och gånge kommer tilstädes på utsatte mötesplatsen eller nedsätter budkaflan, plikte första äntå fort hwad the närwarande skäligen besluta.
2.Skola the noga efterse thet Byordningen av hwarje Byeman thes husfolk, inhyses hjon och Torpare, i all ting efterlefwes och then brotslige utan anseende til Person eller hwad thet wara må, til sin utsatta plikt, för brottet befinnes. Är upsyningsmannen antingen i sin syssla försumlig, eller ther uti på något sätt egennyttig och thet kan honom med skäl bewisas, plikte han första gången Säxton öre Silfwermynt och andra gången dubbelt, och ärsätte ock försummelsen och bortmiste then rätta winsten.
3.Skola Upsyningsmännerna strax på första gerningen, af then brotsliga uttaga plickten, fås ej penningar taga the fullgod pant och then i Byemännernas öfwer waro, Nionde dagen ther eftter bort auctionera eller efter wärdet sälja ther han thes förinnan ej igen löses, hwar af plikten tages och öfwerskottet åter gifwes ägaren.
4.Upsyningsmännerna skal ingen i eller för theras förrättning hindra eller öfwerfalla.
Och jag som har en uppsyningsman i Skåne…
/Gunilla