Jonas> Det tycks alltså vara en i Jokkmokk vida spridd missuppfattning att den förste
Granströmmaren var svensk. Att någon enskild släktforskare missuppfattar och gör ett
felaktigt släktträd är en sak, en ganska obetydlig sak. Men när det får konsekvenser
för historieskrivningen så är det allvarligare. Men det är ju intressant att skribenten
bakom Jokkmokksboken letar efter förklaringar till Granströmmarnas lapponisering. Det
tyder ju på att skribenten dragit slutsatsen att de tidiga Granströmmarna var en del av
den lappska delen av samhället. Och som jag tidigare nämnt i denna tråd så var titeln
lapplänsman något som(åtminstone i Lycksele lappmark) enbart var förunnat lappar, och
det av en väldigt naturlig förklaring eftersom en lapplänsmans uppgifter enbart var av
intern-lappsk natur.
Dessutom finns det fler källor som rör till det kring Granströmmarna. I en lista över
personerna som skrivits in vid Jokkmokks skola(se länk nedan) så har man klassificerat personerna
efter faderns bakgrund i tre kategorier: S = Lapp, P = Lappsk nybyggare och N=nybyggare.
Bröderna Marcus & Gabriel Granströms fader har givits beteckningen N men det borde ha stått P.
http://www.foark.umu.se/samlingar/scriptum/script9.pdf Dessutom tycker jag det finns anledning att granska beteckningen N på väldigt många personer
i matrikeln. Inga söner/döttrar till lappska nybyggare är noterade med ett P förrns en bra
bit in på 1800-talet. Man får en känsla av att författarna bakom sammanställningen av matrikeln
har lyckats förvanska historien(medvetet eller omedvetet) genom att inte beteckna en enda
nybyggare som 'lappsk nybyggare' under hela 1700-talet och fram till 1819. På det sättet har
man lyckats osynliggöra att de lappska nybyggarna var en stor del av nybyggar- och koloniserings-
verksamheten under 1700-talet i Jokkmokk. I Piteå lappmark (Arjeplogs kommun) och Lycksele
lappmark (Lycksele,Sorsele,Storumans kommuner) är det välkända faktum att lappska nybyggare
utgjorde en betydande del av nybyggarverksamheten, och det är inte nåt som jag enbart säger
utifrån egen erfarenhet och forskning, utan det är ju vida omskrivet i ett flertal källor. Har
svårt att se att förhållandena skulle vara avsevärt annorlunda i Jokkmokk.
Denna tråd blir bara intressantare och intressantare i och med att konkret släktforskning
tycks kunna lyfta fram många felaktigheter i ett flertal publikationer. Att radera
ut en folkgrupp ur historieskrivningen genom att ändra deras etnicitet i en forskningsrapport
(matrikeln är ju utgiven av Forskningsarkivet vid Umeå Universitet), det är dessutom ganska allvarligt, även om jag
misstänker att det inte är avsiktligt. Det är betydligt enklare att beteckna någon som Nybyggare
än att börja forska kring den etniska bakgrunden bakom varje nybyggare.
Släktforskning kan spela en roll för historieskrivningen. Spännande tråd.