ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buldansvävare  (läst 1275 gånger)

1999-07-25, 00:58
läst 1275 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att bulldans är ett finare tyg har jag förstått av en sökning på internet där det framgår att en kvinna haft bulldansväv bland sitt kvarlåtenskap. Nu undrar jag om det är någon som vet mer om vad det är, och på vilket sätt det har tillverkats?

1999-07-25, 15:16
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1865
  • Senast inloggad: 2024-11-26, 16:15
    • Visa profil
Så värst fint vet jag inte om det var!
Buldan är enligt Andersson och Anderös, Ordbok för släktforskare en grov, tvåskaftad vävnad av lin-, jute- eller hampgarn. Användes till säckar, segel, enkla kläder, i vilket fall den brukade vara randig.
/Torbjörn/

1999-07-25, 17:38
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Tack Tobbe, jag kom själv underfund med var det var innan du svarade...
Nationalencyklopedin förklarar det så här: buldán (även buldágel) och liknande; ett ord av oklart ursprung), benämning på grov, säckliknande lin-, hamp- eller jutevävnad som förr användes till möbelunderklädsel. Numera ersätts den vanligen av liknande polypropenväv, bomullsdomestik eller fibertyg.
Trots det verkar det ha haft ett visst värde, eftersom det förekommer i bouppteckningen efter kvinnan jag nämnde...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se