Fick en förfrågan via e-post om instruktion till Screen Hunter 4.0. Lägger in mitt svar också här, om det kanske kan vara till glädje också för någon annan. Så här skrev jag:
Förmodar att Du själv laddat hem Screen Hunter 4.0 och har en fungerande startikon på ”skrivbordet” på datorn. Om Du gör precis som jag skriver nedan - steg för steg - bör det fungera:
1) Klicka på ikonen på skrivbordet så att Du startar Screen Hunter. Låt den gå i bakgrunden.
2) Ta fram den sida/bild som Du vill kopiera ifrån ex vis i Genline.
3) Tryck på tangenten F6. Du ser nu musmarkören som ett + i bilden.
4) Skär ut den del av bilden Du vill ha. (Du ser därefter en ruta från Screen Hunter som räknar ner. Låt den vara eller klicka OK)
5) Gå till Skrivbordet. Där ligger nu en ikon med ett ark med en pensel och under står ScreenHunter1.
6) Klicka på den och Du ser den bild Du klippt ut i något som heter Visningsprogram för bilder och fax.
7) Längst ner på denna bildruta - som kommer fram, ser Du en liten ikon som ser ut som en diskett.
Tryck på den och spara ner bilden där Du vill ha den på Din dator.
9) Öppna sedan Ditt bildbehandlingsprogram, ta fram bildfilen och behandla bilden till en jpeg-fil, som inte är större än att den kan läggas in i Anbytarforum, om det är det Du vill göra. (Annars kan det ju vara intressant att bara ha bilderna för sin släktforskning)
Vänligen,
Olle