Är vi utsatta för ett skämt eller ett bedrägeriförsök?
Den stora släktforskarnyheten under det senaste året har varit SVARs storsatning på nyskanning av kyrkböckerna. Detta skulle garantera högre bildkvalitet och mycket bättre läsbarhet än de 50 år gamla mormonfilmerna. Genom tillgänglighet på nätet skulle man dessutom åstadkomma en välbehövlig konkurrens för Genline. Jag har dessutom turen att Sörmland, mitt län blir först ut.
De senaste dagarna har jag haft anledning sysselsätta mig med Dunker i Sörmland, där Genlines bilder som vanligt ofta är svårlästa. Jag har mycket dålig syn (synskadad sedan tio år) och behöver både stor stil och hög kontrast för att kunna tolka texten, även om jag övat upp en hygglig kännedom om handstilarna från de tider min släktforskning omfattar. Här kommer alltså SVAR med en efterlängtad möjlighet till förbättring.
Man vad händer? SVARs bildfiler har ingen möjlighet till navigering och ingen möjligheta att ha flera sidor öppna samtidigt och växla mellan dem. Enda sättet att hitta något, är att leta fram rätt sida i Genline och sedan gissa ungefär var den kan finnas hos SVAR, som har en helt annan och nyuppfunnen numrering av sidorna (inte prästens och inte arkivets stämplde numrering). När man sedan hittat väntar den verkliga kallduschen. Där Genline är svårläst är SVAR oläslig!
Så här ser övre vänstra delen av det första husförhörsuppslaget ut: (Dunker AI:1 SVAR sid. Nr 14)
Hos Genline ser det ut så här: (GID 81.2.17400)
Vid närmare betraktande visar det sig, att SVAR inte alls har skannat några kyrkböcker. De har, precis som Genline skannat de gamla mormonfilmerna, i detta fall från 1953. Detta har de dessutom gjort med en helt undermålig teknik och presenterar resultatet under falsk varubeteckning på ett oöverskådligt sätt i ett olämpligt visningsprogram.
I sitt senaste veckobrev funderar förbundsordföranden Ted Rosvall över, hur förbundet skall förhålla sig till de allt flera kommersiella aktörerna inom släktforskningen. Han kommer fram till att förbundet bör ägna sig åt konsumentupplysning och gör själv en början genom att meddela: Man kan konstatera att de digitala bilderna är mycket skarpa och bra, samt att det går förhållandevis lätt att navigera sig fram i materialet, ... Vi har tydligen inte tittat på samma sidor. Personligen tycker jag, att Ted sätter ambitionerna alltför lågt och riktar dem åt fel håll. Förbundet borde verka som påtryckare på de olika aktörerna och hjälpa till att förmå dem att förbättra sin kvatitet och sin service. Man kan ju börja med att kräva, att marknadsföringen rensas från överdrifter och felaktiga påståenden.
Om någon tror, att jag är betald av Genline, kan jag försäkra att så inte är fallet. Jag betalar fullt pris för mitt Genline-abonnemang, men jag skäller bara åt ett håll i taget.
Per Thorsell.