Hej igen!
Nu har det gått många år sedan sist, men jag har ännu inte gett upp helt.
Mammas bror har jag god kontakt med idag, han bor i samma stad som resten av min familj så de brukar komma på syskonbarnens födelsedagar osv.
Jag fick inte kontakt med min biologiska mormor på telefon, så det slutade med att jag åkte dit och ringde på dörren istället. Fick ett varmt och glatt mottagande, om än en aning förvånat ansiktsuttryck.
Jag vågade inte fråga jättemycket, men fick reda på min biologiska morfars namn och därifrån har jag även lyckats komma en bit på släktträdet. Han var estländare, född i Käsmu. Dog dock i Göteborg 1999.
Det är tyvärr fortfarande stendött på mormors sida. Jag har sökt mig gul och blå, men det enda jag vet är att hon heter Viola och föddes i Laihia 1934 (vet datum med men vill ej lämna ut här på forumet). Har ingen aning om hur och när hon kom till Sverige, men jag kan tänka mig att hon ev. var krigsbarn.
Går ej att få kontakt via telefon med henne då hon hör jättedåligt, och hör inte att telefonen ringer. Och i nuläget är jag bosatt ca 30 mil därifrån, så spotanbesök är svårt.
Har sökt på gravstenar med Laine, men utan något resultat. Jag kan tänka mig att hennes mamma hette Kristiina då detta namn har gått i arv både via mormor, mamma och sedan min ena syster.
Någon som har tips på hur man kan få fram Viola's föräldrars namn? Vilken myndighet man kan vända sig till?
Mvh
(Meddelandet ändrat av theresel 2015-01-10 14:53)