Uti 3 ? 3 kap. af 1686 års kyrkolag stadgas: 'Det heliga dopet skall alltid värdeligen och gudeligen förättas i kyrkan, när icke nödfall eller andra skäliga orsaker äro, som fordra att barnet skall döpas hemma, samt så vida möjligt är, ske på någon Söndag, helgedag eller bönestund, när den kristliga församlingen är tillhopa och kan samhälleligen bedja Gud för barnet och uppväckas till andakt och vördnad för detta salighetsmedlet;' men ehuru detta stadgande icke ändrades förrän genom en kunglig förordning av den 12 September 1864 och då allenast sålunda, 'att dopet finge, der skäl förefunnes, ske i prestens bostad eller å annat lämpligt ställe', så iakttogs det samma likväl icke under min Malmötid inom S:t Petri församling om icke möjligtvis ett och annat fattigt (oäkta) barn döptes i kyrkans sakristia.
Ovanstående är ur ett kapitel om barndop i Minnen från Malmö av Ludvig B Falkman (f 1808 och bosatt i Malmö till 1849),
Han skriver också att gällande föreskrifter om barns döpelse inom åtminstone det åttonde dygnet samt om faddrars antal och kön endast sällan efterlevdes i Malmö.
Kan det inte ha varit så på många håll att församlingsborna vägrade överge en gammal vana att ha barndop hemma och att prästerna inte alltid lyckades ändra på det?