Teorin bakom Pekare är ju att man på nåt sätt känner av avvikelser i diverse fältlinjer
En husgrund borde då, om man antar att det finns sådana här linjer, orsaka en störning.
Jag håller mig lite avvaktande till det här med pekare och slagrutor. Jag är vet att det finns personer som kan känna en vattenåder mm,
men samtidigt så har det på senare år även förekommit mer vetenskapliga test där den som gick med pekare inte hade många rätt.
Jämför gärna med det test av sk Feng Sui som något gransknings-program gjorde för några år sedan. 3 st experter gav 3 olika förslag.
som jag fattat det så baseras även den på dessa fältlinjer. om dessa då finns på det sätt det påstås så borde man ju inte kunna få 3 olika resultat.
Så ja, det finns säkert personer som kan hitta både det ena och det andra med hjälp av ett par metallpinnar. Samtidigt så finns det allt för många som påstår sig kunna göra det, och som Jan säger, försöker profitera på det.
Mina föräldrar borrade nu i våras en egen källa på sommarstället. företaget som gjorde det jobbet hade då ingen slagruteman utan de klurade ut vart det borde finnas vatten med hjälp av vetskap om vart tidigare källor finns och geologisk data.
De var så säkra på sin sak att de gav en garanti för hur många liter/minut hålet skulle ge. Uppfylldes inte detta så behövde mina föräldrar inte betala för jobbet. Undras hur många slagrutemän som skulle våga ge den garantin ?
Personligen har jag sällan problem att identifiera vart det legat ett gammalt hus, det är oftast bara att kolla på växtligheten
Fruktträd och bärbuskar brukar vara ett rätt säkert tecken på att det legat ett hus på platsen.