Tack vare den hjälp jag fått av Tord ovan, av Maud Svensson
här och av Lena Thelin här har jag kunnat komma vidare och har nu lite mer uppgifter att redovisa angående denna begravningsbyrå och Gordon Brolin.
I Dagens Nyheter 1940-07-14, s. 2 har jag återfunnit Gordon Brolins dödsannons med följande lydelse:
Vår älskade fader, f. Fabrikören Gordon Brolin, född den 11 Mars 1870, avled stilla i sitt hem i Stockholm Lördagen den 13 Juli 1940. Sörjd och i tacksamt minne bevarad av oss, barnbarn, barnbarnsbarn, övrig släkt och många vänner. [undertecknat] Barnen.
I Dagens Nyheter 1940-07-15, s. 9 återfinns följande nekrolog under rubriken Dödsfall:
G. Brolin. Förre fabrikören Gordon Brolin har på lördagen avlidit i sitt hem i Stockholm.
Född 1870 studerade han i unga år lantbruk och mejerihantering i U. S. A. och skötte efter hemkomsten 1888 sin faders omfattande trädgårdsrörelse på Söder i Stockholm samt var från 1891 lantbrukare i Brännkyrka socken. Året före sekelskiftet övertog han Axel Petterssons likkistfabrik och begravningsbyrå, och denna affär nådde under hans ledning stor omfattning. År 1918 övertog han därjämte K. Anderssons likkistfabrik och drev sedan båda företagen. Närmast sörjes han av barn, barnbarn och barnbarns barn.
Och slutligen i Dagens Nyheter 1940-07-22, s. 2 finns följande annons avseende begravningsbyrån:
Gordon Brolins Begravnings- o. Eldbegängelsebyrå
Högbergsgatan 33, 1 tr
Ombestyr allt för begravningar.
Balsameringar.
Telefon: 41 52 74 - 43 31 79.
Efter kl. 6 även 41 05 85.
Återigen stort tack till Tord, Maud och Lena!!!