Hur en begravning gick till i Dalarna på 1800-talet kan man läsa i Faluposten från 1876-04-29 (KB digitaliserade tidningar)
En begrafning i -n i norra Dalarne.
Han har nu utandats sin sista suck. Den döde ”twättas upp” och blir sedan utburen i klädstugan, i en lada eller annat uthus och lagd på ett ”säte” med en psalmbok under hakan, en slant på hwardera ögonlocket och några brödbitar på golfwet under sätet; och finnas små barn i huset så sättes något under sätet, på det de icke må kunna krypa under liket, hwilket skall ha till följd att de wid mognare år få se troll och spöken af alla möjliga slag.
Den dag begrafningen skall försiggå samlas grafölsgästerna på kyrkogården före klockan nio på f m, då deras första göromål blir att klämta 9 slag, eller om klockaren uraktlåtet att klämta på grund af att han icke wet om begrafningen den dagen, 18 slag, och omedelbart derefter sker ringning. Sedan uppkastas grafwen och under tiden går den dödes närmaste slägting till presten och ombestyr jordfästning etc. Fordomdags gafs testamente till presten, som efter förmögenhetswilkor bestämdes; mången gång fick presten en af den aflidnes efterlemnade kor, men mången gång fick han nöja sig med 18 skilling; och det har funnits tider då den döde i likpredikan fått höra - i händelse han kunnat höra detsamma - sina gerningar utbasunas allt efter testamentets - penningens - måttstock.
Sedan grafwens uppkastande försiggått och allt är färdigt för den dödes emottagande, wandra gästerna till begrafningsgården, om den icke är allt för långt aflägsen från kyrkogården, och intaga sin middag tyst och stilla. Efter slutad middag begifwa sig samtliga gästerne till likrummet, der männen med aftagna hattar och qwinnorna med hopknäppta händer hwar för sig läsa en tyst bön. Sedan påspikas locket och en psalmvers sjunges för den döde, som derpå utbäres och sättes i åkdonet, hwarpå en psalmvers återigen uppstämmes, på det den döde ej må ”gå igen.” Men skulle den döde illa lefwat och dito dödt, så är en psalmvers sjungande icke tillräckligt, utan malt och salt måste då strös å den wäg, på hwilken han färdas till sitt sista hwilorum.
Efter begrafningsaktens slut å kyrkogården begifwa sig gästerna återigen till begrafningsgården, der de under språkande, supande och ätande qwardröja till sena qwällsstunden, hwarwid det icke alls är något owanligt att en och annan fått sig en nog stor sup.
Det torde wara obehöfligt att säga, det icke alla begrafningar tillgå på så sätt; men detta är dock fallet med många.
mvh Katarina