Hej Åke!
Efter som begravningar och dop skedde mycket snart efter dödsfall och födelse får vi väl utgå i från
att det bara var de som bodde nära som kunde delta.
När det gällde begravningar var det dessutom bara män som var närvarande. Jag kan inte några detaljer när, var och hur dessa regler gällde, men det finns säkert litteratur.
Jag gissar att det var lite si och så med att få fram ett meddelande om släktingen bodde långt bort.
Kanske var det mun- mot munmetoden eller kanske kunde man få hjälp av klockaren eller annan skrivkunnig person att skriva en rad. Mottagaren i sin tur fick sedan be om hjälp att få meddelandet uppläst. Detta om personerna inte var läs- och skrivkunniga.
Har ingen aning om när posten började användas bland vanliga människor.
Jag tycker det här ämnet är mycket intressant för när jag släktforskat har jag upptäckt att man höll mycket god kontakt inom en del släkter. Det förvånade mig mycket att en person som flyttade bort från sin hemsocken sedan kunde hålla kontakten i generationer. Hur gick det till? Detta handlar om vanliga enkla människor.
Ett ex. Min farmors morföräldrar flyttade från en Vårdinge i Sörmland till Solna. Efter en tid, 20 år, dog bägge föräldrarna och de tre överlevande barnen skingrades. Min farmors mor (1830-1907) kom 1839 till sin moster som var gift och bosatt i Turinge.
Ett annat ex. På tidigt 1700-tal flyttade en av mina förfäder, Olof Olsson, från Västerljung till Hölö. Under hela 1700-talet höll ha tätt kontakt med sin gamla hemsocken. Hans dotter gifte sig med en man som kom flyttande från Västerljung. Änkan efter ett av hans barnbarn flyttade tillbaka till Västerljung osv.
Hur gick detta till? Vad fanns det för kanaler och kontaktvägar?
Det vore intressant att veta hur mycket man reste?
Var träffades man? I kyrkan? På marknader? Hemma?
Jag skulle ocksp, gärna, vilja veta mer.
Hälsningar
Anne J