Apropå Philips fråga: så förekom kristna (och icke-kristna) begravningar på gårdsgravfält en bit in på medeltiden, men upphörde definitivt när kyrkan tog ett fastare grepp om Sverige. Undantagna i senare tid var nog bara avrättade etc som nekades en kristen begravning, som ett extra straff och uppenbart tecken på att de var dömda till helvetet.
Kristna begeravningar på gårdsgravfält förekom nog längst i de sist kristnade delarna av Sverige (t.ex. Uppland, Gästrikland, Hälsingland). Ett exempel finns från utgränvingar (1999) i Sävja i Uppsala RAÄ 111. Prov A daterat till 1140, Prov B daterat till 1170. I båda fallen rör det sig troligen om kristna begravningar:
Därmed kan vi konstatera att detta gårdsgravfält användes ännu under tidig medeltid, vilket prov A och B visar. Det innebär i sin tur att vid denna tidpunkt det antingen inte fanns någon kyrka i Danmark eller att de begravda inte hade så hög status på Sävja gård att man brydde sig om att begrava dem i vigd jord på en kyrkogård. Eftersom vi samtidigt konstaterat att alla tre gravarna hade en öst-västlig riktning, måste vi kunna anta att begravningarna skedde under ett visst kristet inflytande. För detta talar även att inga fynd av gravgåvor gjordes. (Vikingatid i Danmarks socken, 2002, s. 23)
Om man bortser från samiska områden tror jag möjligtvis att vi kan hitta kristna gårdsgravar en bit in på 1200-talet kanske även något enstaka exempel på 1300-talet men inte senare.
I väldigt speciella fall kunde kyrkan inviga särskild jord utanför de sedvanliga kyrkogårdarna till begravningsplatser. Jag tänker då på pest-kyrkogårdar, hospitals-kyrkogårdar, krigskyrkogårdar, farledskyrkogårdar (någon ö längs vissa sjövägar resp. vissa kapell längs landsvägen, t.ex. Sankta Ingemo kapell -- i båda fallen gällde att det var långt och svårt att transportera den avlidne till en kyrkogård och att den socken som låg närmast inte var så förtjust i att ta emot utsocknes). Det finns även enstaka enskilda kyrkogårdar knutna till vissa gods och gårdar, men de var invigda och sanktionerade av kyrkan.
När det gällde avrättade brottslingar och självspillingar som förvägrades en kristen begravning så gravsattes de vanligen så nära den vanliga kyrkogården som möjligt ofta utanför kyrkogårdsmuren, eller direkt i anslutning till avrättningsplatsen. Jag kan inte påminna mig om att jag hört talas om att man någon gång återfunnit någon skogsgrav.