Gunnel, den som tog upp Anbytarforum, det var lilla jag det se, som det heter i gamla svenska pilsnerfilmer. Nämligen i mitt inlägg 12 dec 10:04.
Eftersom rubriken lyder Personuppgifter på hemsidor, så avser den egentligen alla sidor eller åtminstone sajter på internet, men jag antar nu att du menar att du vill veta vad som gäller privata hemsidor som man som släktforskare skapar och lägger ut, eller hur? Inte alla andra varianter av hemsidor, eller?
Men som rubriken är formulerad kan den avse alla former av personuppgifter på hemsidor och de för släktforskare tänkte jag var av intresse att diskutera här och då finns det följande typer av hemsidor som jag kan komma på:
1. Privata hemsidor utan publiceringstillstånd eller journalistisk verksamhet.
2. Privata hemsidor som är registrerade med publiceringstillstånd med ansvarig utgivare för journalistisk verksamhet.
3. Föreningars hemsidor och eventuella nättidningar som har registrerat sina sidor som sådana.
4. Släktforskartidningar och dagstidningar med släktforskarsidor som till exempel Helsingborgs Dagblad, som publiceras på nätet som rena journalistiska produkter. Hit får väl också räknas hemsidor som publicerar TV-program om släktforskning som till exempel Vem tror du att du är?.
5. Förbundets nättidning Rötter med Anbytarforum.
Det kanske finns fler varianter eller bättre sätt att dela in detta på, men så tänker jag kring detta med personuppgifter på olika sorters hemsidor, som rör släktforskning.
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-13 22:53)