Hej Ann-Mari och andra!
Jag är ett exempel på en som var uttråkad på historielektionerna ända upp på gymnasiet och som knappt lyssnade när mina föräldrar visade och berättade om gamla kort - men som nu är nästan maniskt intresserad av historia, både allmän och svensk historia. Kanske inte precis det vi läste i skolan, kungar, årtal och krig och så, utan mer hur det vanliga folket hade det. Och så min egen släkts historia, förstås.
När min far dog 1989 efterlämnade han mängder av böcker och papper som det tog mycket tid att gå igenom. (Min mor dog 34 år tidigare)
Där fanns bl.a. en släktutredning några generationer tillbaka på min farmors sida, som väckte mitt intresse. Och en brevsamling från Amerika. Och så var det alla album och kort!
Hur mina morföräldrar och min moster såg ut visste jag, trots att de dog långt innan jag föddes, för det fanns fint inramade kort på dem hemma. Men nu, när jag inte hade någon att fråga hittade jag ett kort där min morfar står bredvid en äldre man. Är det morfars far eller morfars äldre bror eller någon helt annan?
Vilka är alla på de där fotovisitkorten och som måste vara mina föräldrars ungdomsvänner?
Ja, det uppstod massor av frågor när vi tittade på alla kort och dagböcker och andra papper. Min syster och jag reste då omkring till äldre släktingar som fortfarande var i livet, mest fars kusiner. Vi visade albumen, vi frågade om gamla tider, och vi fick veta mycket intressant, dock inte allt vi ville få reda på. Fortfarande är jag t.ex. inte säker på vem som står bredvid morfar! Varför finns inga anteckningar på korten har jag frågat mej.
Men jag fick mig en tankeställare härom sistens när min dotter sa: Skriver du själv på några kort? Hur ser t.ex. den där gamla moster Ester ut som du pratar om?
Inte visar väl något av mina barn eller barnbarn annars något större intresse just nu, men kanske att det kommer!
Jag tror inte att man alltid kan gissa vem som kommer att bli intresserad av släktforskning. Att jag skulle bli det, hade jag aldrig trott när jag var i tonåren!
Jag tror att det är viktigt att vi dokumenterar vår forskning och noga anger källor, för nog blir det alltid någon i senare generationer som kommer att bli tacksam för det!