Detta har diskuterats tidigare i olika sammanhang här på Anbytarforum, särskilt om PUL och dess tillämpning. Sök på PUL i sökfunktionen.
Jag anser personligen att det ska råda samma lagar och regler för nätet som andra officiella media och tryckta uppgifter. Troligen kommer det i framtiden bli möjligt, men lagen är inte där än. Den är däremot omgjord i den riktningen, men inte prövad i något juridiskt sammanhang när det gäller rena släktforskaruppgifter (födda, vigda, döda) som jag känner till. Kanske någon gör det?
Dessutom är det inte alls säkert att den svenska offentlighetsprincipen blir kvar i nuvarande form genom EU-medlemskapet.
Jag har en hemsida
http://www.freewebs.com/simander/ där jag publicerat anor till mig och min närmast familj. Där finns även en del porträtt på såväl levande som döda, med de levandes tillstånd. Detta är uppskattat av såväl nära som avlägsen släkt!
Jag har ännu så länge undvikit att lägga ut släkttavlor med levande ättlingar där.
Däremot har jag publicerat släkten Simander i Svenska Släktkalendern 2003 och där är ju idéen att den ska innehålla levande släkt!!! Den finns ju på alla större bibliotek.
Carina, skulle det kännas bättre att finna sig själv där? Andras synpunkter är förstås lika välkomna.
Är det skillnad på internet och andra publiceringar för din del tycker du? Det är ju däremot helt lagligt att publicera i tryckta skrifter.
Jag vill poängtera att jag vidtalat alla myndiga levande släktingar innan jag publicerat dem, såväl för nöjes, som för säkerhets skull.
Däremot har jag en gång stött på problem i min databas, när en broder ville ha med uppgifter om fadern, som senare en syster ifrågasatte varför jag tagit med dem. När hon fick reda på att brodern var källan, så sa hon att det var okej, men jag tog ändå bort dem. Hellre visa hänsyn, än tvärtom förstås.
Annars är det förbluffande hur många positiva och nyfikna reaktioner jag mött under mina kontakter med släktingar under 18 års forskning.
---
Det finns ju helt andra problem med registring just nu med FRA-lagen, som är betydligt allvarligare än att offentliga uppgifter publiceras på nätet!!! Att staten övervakar allt som sägs i telefon och på nätet!!! Kameraövervakning på offentliga platser och elektronisk registrering av vårt vardagsliv!!! Det är snart bara kameror i hemmen som fattas för att 1984 ska vara uppfyllt!
(Meddelandet ändrat av simson den 16 juli, 2008)