Hej Anders!
Vilken tidsperiod rör det sig om? Jag har gått igenom en hel del av Lunds domkapitels protokoll mellan 1689-1720, och prästerna verkar vara väldigt noga med släktskap inför påtänkta äktenskap. Minsta lilla släktskap anmärks hos domkapitlet, och biskopen med de andra konsistorialerna meddelar varje gång lika tålmodigt vilka led som var förbjudna, vilka som inte var förbjudna men inte heller rekommenderades, och vilka led som accepterades.
På Wikipedia kan man läsa om inavel att Enligt kyrkolagen, från 1686, måste alla svenska äktenskap registreras. Kusingiften var sällsynta mellan 1686 och 1820-talet, de krävde dispens från kungen och förekom mest hos adeln. 1844 krävdes inte längre dispens och kusingiftena blev 2,5 till tre gånger fler. Jag vill minnas att 1686 års kyrkolag dikterar ganska tydligt vilka led som var förbjudna, men jag har tyvärr inte tillgång till denna lagbok för tillfället.
Som du säger kanske inte prästen höll koll på hur alla sockenbor var släkt med varandra, men inför ett tilltänkt äktenskap hölls ju alltid tre lysningar under de föregående söndagarna i kyrkan, där eventuella hinder skulle deklareras. Då skulle man ju kunna tänka sig att några släktingar eller andra sockenbor borde påpekat ett eventuellt släktskap.
Har du tittat i det aktuella domkapitels protokoll och inkommande handlingar?
Mvh, Markus