Hej Elaine:
Du har funderat på det här med jordägande säger du. Välkommen i gänget. Du har nu grejat dig fritidssysselsättning för några år framåt. Man kan nämligen lugnt säga att svaren på dina funderingar är så omfattande att man kan bli matt av mindre. Utifrån var och en av dina frågor har det skrivits många tjocka, ibland mycket tjocka, och ofta svårbegripliga böcker.
En viktig motfråga i sammanhanget är: vilken tidsperiod pratar vi om? Dina exempel tycks handla om nybyggare, förmodligen eftermedeltida sådana? En bok som jag ofta rekommenderat folk att börja med, inte utan framgång, är Lars-Olof Larssons Kolonisation och befolkningsutveckling i det svenska agrarsamhället 1500-1640 (Lund 1972). Den ger svar på de flesta av en nybörjares frågor.
Sammantaget är dina frågor omöjliga att besvara kort och enkelt. Starkt förenklat kan man säga att det på tidigare obebodd mark bara var att bosätta sig och meddela närmaste fogde att man var där. Så småningom, ibland efter ganska många år, dök det upp en man på gårdstunet och sade något i stil med: Hej, jag är fogde i detta fögderi och skall nu värdera och skattlägga detta nybygge. I regel var nybyggen fria från skatt de sju första åren, ibland betydligt längre i praktiken.
Bolbyar är primärenheter, det är rätt uppfattat av dig. Nybyggen, ofta med namn av typen -bol -böle eller -boda och med en förled som är ett personnamn, anges inte sällan såsom avknoppade från en bolby i närheten, från vilken någon flyttat ut i skogen.
Frågan om förhållandet mellan brukarna A och B är mycket komplicerad och omöjlig att besvara kort och entydigt. Ofta var de nära släkt med varandra. De som satt inne med bonden på samma jordeboksgård utan att själva vara jordeboksförda blev redan under Gustav Vasas tid föremål för statsmaktens funderingar, undersökningar och åtgärder. Även om detta skriver Larsson en hel del. Det senaste viktiga forskningsresultatet inom området, som nog tyvärr hör till den ovannämnda avdelningen svårbegripligt är Maria Ågrens bok Att hävda sin rätt. Synen på jordägandet i 1600-talets Sverige speglad i institutet urminnes hävd (Stockholm 1997). Till dess förtjänster hör dock en käll- och litteraturförteckning som innehåller nära nog allt för den som börjat fundera på dessa frågor.
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon