Marianne,
Nej, det var inte min mening att vara nedlåtande om norsk - bara att peka på att skillnader finns. Vad som står allmänt på den sidan (hela sidan, inte bara om mens) refererar naturligtvis till norska förhållanden. Men det var just det jag ville påpeka, en hel del av vad som står på sidan gäller inte för Sverige. Jag har ingen åsikt om vad som skulle vara sämre eller bättre, bara att det inte är applicerbart på Sverige - vilket man lätt kan få för sig eftersom det är mycket som överensstämmer också.
Jag gav också ett exempel - i svenska skolor har man haft sexualundervisning sedan 1955, alltså ingen menschock på 1960-talet här, medan man kanske hade ett annat system i Norge eftersom det skrivs om att chocken förekom så sent i Norge.
Läs med försiktighet kanske skulle vara en bra uppmaning för en svensk som läser sidan.
Helena, Jan, Ann-Mari
Nej, inte skinn. Om man blöder på sämskskinn och det sedan delvis torkar så blir det som sandpapper. Och det skulle hålla i många, många tvättar också. Däremot hade man skinntutor av olika slag för att skydda fingrar - förmodligen med en klut om fingret så länge det blödde.
Nej man använde nog allt tyg. Men möjligen kanske man stoppade sina primitiva bindor med blånor som man sedan eldade upp. Jag vet också att jag har läst om att mossa användes som inlägg, men vet inte riktigt hur bevisat eller allmänt det var.
Det är riktigt att man inte såg någon helt naken. Särken eller skjortan var alltid på, dygnet runt. Det gällde även äkta makar i den äktenskapliga sängen (och Marie Antoinette badade med särken på). Men det var också vanligt att man t.ex. uträttade sina behov på dynghögen på tunet, inte nödvändigtvis på avträdet - och dit hade man alltså ofta sällskap. Det sades ofta att den enda möjlighet en bonde och hans hustru hade att vara helt ensamma med varandra var på avträdet, där de kunde sitta och diskutera tjänstefolket eller barnen eller vad det nu var medan de uträttade sina behov.
Så man kan säga att man såg nakna kroppsdelar ofta, men aldrig helt nakna kroppar.
Man måste också komma ihåg att våra förfäder på 1700- och 1800-talen (fram till modernismens genombrott runt 1880-talet) hade andra id?er om vad som var anständigt än vad vi har. En bondkvinna kunde t.ex. delta i skörden iklädd en särk så tunn att den inte lämnade mycket över till fantasin - men hade hon något på huvudet och ett förkläde på sig, så var hon helt anständig.
En gift kvinna var å andra sidan oanständig om hon visade håret.
En borgerlig kvinna var vissa tider vågad och provokativ om hon visade mer än tårna på sina skor, medan en allmogekvinna kunde visa vaderna och i vissa lägen skörta upp kjolarna ännu högre utan att någon höjde på ögonbrynen en millimeter.
Underbyxor var oanständiga - och anständiga benkläder var två rör som satt fast i midjan med ett band, men inte var ihopsydda i grenen.
Att vässa en rakkniv på en läderrem kallas att strigla.
Traditionellt tvättade man sig ordentligt på lördag kväll och satte på sig en ren särk/skjorta, som man sedan bar till nästa lördag, dag som natt.
Om den här ordentliga tvätten var ett riktigt bad i något stort kar eller om man bara tvättade sig över hela kroppen med hjälp av någon trasa, varierade förmodligen över tid och plats.
Tvätten ägde rum där det fanns tillgång till eldstad, både för att värma vattnet och för att det ju är kallt att vara våt. Så det kunde vara köket, ladugården, brygghuset
Tvärtemot vad man kan tro var det inte bönderna som var smutsigast; de var ju de som var tvungna att noga vårda allt de ägde - och de var ju inte dummare än att de lagt märke till att smutsiga ting förfars snabbare än rena.
Bönderna var också på det klara med att brännvin var antiseptiskt - långt innan begreppet var uppfunnet. I Norrland tvättade man t.ex. kanterna på långmjölken (som förvarades i stora kärl) för att undvika att den förfors.
Ingela