Bra idé Jonas!
Även om jag redan kört lite av den varianten som inledning på mina släktforskarkurser för att visa hur mkt man kan få fram på kort tid,så vore det verkligen roligt att prova det som du föreslår i TV. Kanske Släktförskar-jouren eller Släktforskar-Akuten vore passande namn? Vi i Upplands släktforskareförening har ju redan jourhavande släktforskare på Uppsala Landsarkiv där vi hjälper den som vill med såväl metoder som läsning av besvärlig text.
Jag har även haft som sport att ta någon lärarkollega som suttit nära på bussen och kört på bärbara datorn emot Förbundets CD-skivor och emot mobilt internet och då fått fram väldigt mycket på 50 minuters femmilsresa mellan Uppsala och Östervåla! Oftast tar det i ärlighetens namn 2-10 resor att få fram allt som går bara på dessa skivor och DISBYT och Anbytarforum, om man dessutom ska klistra in uppgifterna i ett worddokument också. Det beror ju på hur många syskon, kusiner, sysslingar och fyrmänningar man plockar fram förstås. Oftast har det varit datorns batteri som inte räckt till! Men nu har jag ny bärbär dator med nya batterier, så nu finns möjligheten igen!
Är det så säkert att Sune menar att det är moderatorerna som delar ut yxhuggen Jonas?
Sune, tv-programmens innehåll och personer har väl aldrig varit något problem för moderatorerna att det diskuteras här på Anbytarforum, eller?
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-22 20:15)