ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Baptister  (läst 5784 gånger)

2005-04-04, 12:34
läst 5784 gånger

Thomas Åkerberg

  • Gäst
Hej!
Jag har en ana (mf mm) som hette Anna Maria Ersson Född 1851-06 i Högsby, Kalmar län.
Varken hon, eller hennes föräldrar, finns i födelse- eller kyrkbok.
Som vuxen bor hon i Sthlm och är baptist. Jag har sett i några diskussioner att baptister inte skulle finnas i kyrkböckerna. Är det verkligen så? Som vuxen finns hon ju med tots att både hon och hennes man är baptister och deras barn står som odöpt. Var det upp till varje präst att bestämma? Om de inte finns i de vanliga kyrkböckerna finns det då någon annan vä att få tag i dem?
 
Mvh
/Thomas

2005-04-05, 09:53
Svar #1

Utloggad Carin Weiler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-04-26, 12:46
    • Visa profil
Hej Thomas.
Jag har bland mina anhöriga en släkt som tillhört en utbrytar gren av Babtisterna.Där man liksom babtisterna inte hellre döpte barnen. Men de står alla i kyrkböckerna med tillägg då av prästen att men tillhörde ett annat trossamfund och inte var döpta. Familjen flyttade mycket, fadern var predikant men det går att följa familjen i alla husförhör runt om i landet.
Kanske någon hjälp till dej.Carin

2005-04-05, 11:04
Svar #2

Thomas Åkerberg

  • Gäst
Tack för ditt svar Carin. Man jag undrar om de verkligen var baptister. Vad jag har kunnat se så kom baptismen till Sverige först 1848 och de första åren så sågs de inte med blida ögon av samhället. Jag har  gjort ett inlägg under Högsby i stället. Får se om det kan hjälpa.
 
Mvh
/Thomas

2009-04-11, 22:15
Svar #3

Lisa Jansson

  • Gäst
Jag har anor som under den senare delen av 1800-talet i Uppsala-trakten utträdde ur Svenska kyrkan och blev baptister.
 
Vad innebar det att vara baptist vid den här tiden? Vad kunde det finnas för anledning att göra detta? Innebär en annan trosbekännelse än kristendomen att det kan finnas andra källor att forska i om sina anor? En ana blev frälsningsoldat. Var detta fristående från religionen, eller var hon tvungen att återinträda i Svenska kyrkan?

2009-04-11, 22:41
Svar #4

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Även baptister och frälsningssoldater är kristna!!!
 
MVH / Barbro

2009-04-12, 00:05
Svar #5

Ellert Peterson

  • Gäst
Och även baptister och frälsningssoldater omfattades i samma utsträckning som alla andra svenskar av Svenska Kyrkans kyrkobokföring, även om de sökte och beviljades utträde ur Svenska Kyrkan.
 
Mvh / Ellert

2009-04-12, 11:53
Svar #6

Lisa Jansson

  • Gäst
Ok, men vad fanns det då för anledning att utträda ur Svenska kyrkan?

2009-04-12, 12:00
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-11-01, 15:44
    • Visa profil
Så fort det var möjligt så gjorde man det för att tillhöra sin egen trosinriktning. Därför kallades de frikyrkor, de bildades i protest mot statskyrkan. Baptister t ex tillämpade vuxendop, något som inte erkändes av Svenska Kyrkan. Konventikelplakatet, en lag från 1726 förbjöd bönemöten i hemmet och användes just mot frikyrkornas sammankomster men avskaffade 1858. Man var alltså tidigare tvungen att vara medlem i svenska kyrkan. Ända till och med 1951 var man tvungen att tillhöra något trossamfund. Se vidare http://sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet
 
Man får skilja på folkbokföringen och den tro man har. Svenska kyrkan är en trosinriktning bland andra kristna.

2009-04-12, 16:59
Svar #8

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Lisa Jansson!
Läste Dina inlägg och tycker att det låter slående likt mina egna släktingar. Forskar just nu, för fullt, på min farfars,( Claës Wilhelm Jansson, född i Tensta ), släkt. Hans syster Hedvig blev småskollärarinna, gick över till baptisterna och blev, i och med detta, tvungen att lämna sitt arbete som lärare. Gifte sig med en baptistpastor, Johan Rinell, och utvandrade till Tsingtao i Kina som missionär. Låter detta bekant har vi kanske en del uppgifter att dela med varandra.
                                     Mvh, Birgitta Nordblom,född Jansson.

2009-04-12, 17:43
Svar #9

Lisa Jansson

  • Gäst
Helena, tyvärr så har vi nog inte samma anor här. Mina baptist-anor tillhör släkten Styfberg som bodde i Vendel.
 
Chris, tack för informationen. Registrerades dessa vuxendop någonstans?

2009-04-12, 22:15
Svar #10

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jag kan tipsa om att Svenska Baptistförbundet har ett arkiv (och en vänlig arkivarie) som man kan skriva till och be om att få ta del av ev. information om pastorer, missionärer etc. Se förbundets hemsida och under kontakt.

2010-02-17, 16:00
Svar #11

Utloggad Ewa Rundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-10-31, 16:05
    • Visa profil
Min farfarsmor levde på Gotland. Född i Klinte 1865 och död i Hellvi 1951. Hon anslöt sig tidigt till Baptisterna. Via en bouppeckning 1995 har jag fått muntlig kännedom om att hon kallades Blåsar-Tilda. Jag är så nyfiken på detta uttryck. Jag har läst i en sockenbok över Vamlingbo att baptisterna kallades blåsare. Samband? Kan någon hjälpa mig?

2011-11-03, 09:38
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
hej,var dom tvungna att smyga med att dom var baptister? Har en familj som får en son 18880621 i Hyltinge som dom inte döpte för dom var Baptister, sen flyttar dom till Helgesta där fruns släkt bor får en son 18900524, som dom döper. Flyttar vidare till Ärla får en son 18970901 som dom inte döper för då är dom baptister igen! Är lite virrigt tycker jag, och sorgligt om dom måste dölja sin tro. Ann-Mari.

2011-11-04, 09:49
Svar #13

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 808
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 10:42
    • Visa profil
Är du helt säker på att de var baptister? Kollade familjen och det ser onekligen lite knepigt ut när det äldre barnet är odöpt medan det yngre är det?  
Det här kan ha många förklaringar, vacklande trosuppfattning, familjens förväntningar, eller annat. Det var dock knappast så att man behövde frukta samhällets förtryck på 1880-talet som baptist, tvångsdopens tid var sedan länge förbi och baptismen började få ett starkt fäste just i Strängnäs stift.

2011-11-04, 14:45
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Det står att dom är baptister på första barnet, det andra barnet döper dom, det tredje barnet står det i husförhöret i Ärla är odöpt för att dom är baptister igen, får hoppas att dom vackla i sin tro så det inte var på tryckning från släkten. ann-mari.

2011-11-04, 22:48
Svar #15

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-09-09, 17:28
    • Visa profil
Hej
jag har ett antal anor som skrivits som baptister.
det enda som är säkert är att de var ateister.
de var socialister och var med att starta den socialdemokratiska rörelsen i Sverige.
Umgicks med Axel Danielsson och August Palm.
De skrev sig själva som Nihilister, motsvarar kanske närmast anarkister idag. I mitt fall så har prästen valt att kalla dessa personer baptister eftersom de inte ville döpa sina barn.
det verkar som denna motvilja att döpa sina barn automatiskt renderade dem beskrivningen baptister trots att de överhuvudtaget inte var religösa.
Vad gäller mina anor så verkar det som det är prästens uppfattning det handlar om och inte personernas egen tro.
 
Lasse

2011-11-05, 10:45
Svar #16

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 808
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 10:42
    • Visa profil
Lasse, dina uppgifter förbryllar mig delvis. Jag är övertygad om att prästerna visste skillnaden på baptism och ateism, även om många av Svenska kyrkans präster säkert såg båda företeelserna som lika misshagliga.  
En av orsakerna till att arbetarrörelsens pionjärer anmälde att de avsåg att övergå till ett frikyrkligt samfund var att det var endast medlemmar av sådana samfund som från 1873 och framåt hade rätt att ingå civiläktenskap, dvs till borgerlig vigsel. Möjlighet till borgerlig vigsel för alla, även de som var döpta och konfirmerade i Svenska kyrkan, kom först 1908. Men då gällde det metodismen, och inte baptismen eftersom detta samfund verkade inofficiellt, dvs att man aldrig anmälde sig som s. k. dissentersamfund enligt 1873 års lagstiftning.
Hjalmar Branting anmälde sin avsikt att bli metodist och kunde därigenom gifta sig borgerligt. Han tvingades att åter bli medlem av Svenska kyrkan när han blev statsråd 1917.
Men, du får gärna ge lite källhänvisningar till dina uppgifter om att präster kallade ateister för baptister, de är förstås kyrkohistoriskt intressanta.

2011-11-05, 21:00
Svar #17

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Man kunde inte bli ateist (buddist, muslim etc.) förrän efter andra världskriget då det blev full religionsfrihet i Sverige. Innan dess var man tvungen att - på papperet - bli medlem av ett annat kristet samfund. Ingen kontrollerade att man gick med i det.
Just Hjalmar Branting är berömd för detta. Historien gick att han stegade in på pastorsexpeditionen och anmälde att han ville utträda ut svenska kyrkan. Prästen visste ju mycket väl att Branting var ateist, men han log bara blitt och sade: ja, vi säger väl baptisterna, herr Branting?. Baptisterna verkar alltså ha varit favoriserade att ange som det samfund man gick över till. Kanske var de särskilt snälla med att se genom fingrarna att man inte gick med på riktigt.
 
Sedan finns det från 1880-talet och framåt (särskilt populärt runt sekelskiftet och något decennium farmöver) gott om anteckningar att barnen inte är döpta utan att det står att föräldrarna tillhör något annat samfund. En del präster har i vissa sådana fall vägrat skriva in barnets namn.
 
Ingela

2011-11-06, 14:17
Svar #18

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-09-09, 17:28
    • Visa profil
Hej Carl-Johan
Min mormors mor och far hette Wilhelm Åhlund och Jenny Elida Åkesson/Åhlund.
Wilhelm for land och rike runt och agiterade, startade arbetarklubbar mm.
 
De var ateister enl egen övertygelse, oavsett vad myndigheter och kyrkan ansåg.
Att han var ateist kan också utläsas av följande skrivelse, från Härnösandsposten.
1880-07-15 Gelbgjutare Wilhelm Åhlund, Stockholm, skriver till pastorsämbetet i Härnösand  
En radikal herre.  
Till härvarande pastorsämbete ankom i midten av förra månaden en skrifvelse från en hr W.Å. [Wilhelm Åhlund /S.B.] i Stockholm med anhållan om att få sitt utflyttningsbetyg från Hernösands församling sig tillsändt; han hade nämligen varit skrifven härstädes 1873 - 1875, hvilket sistnämnda år han rest till utlandet [Tyskland, Hamburg /S.B.] och derifrån nu återkommit med avsikt att slå sig ned i sin födelsestad, Stockholm. Några andra upplysningar innehöll icke skrifvelsen och följaktligen utfärdades det begärda betyget i vanlig ordning och tillsändes honom. Till svar derå har nu till pastorsämbetet anländt följande bref, vilket vi låta tala för sig sjelft:
Jag får tacka eder så mycket för att ni var så beskedlig Ock skickade utflyttningsbeviset men jag kan inte veta vad som förledde Herr pastorn till att skrifva mig för berättigad till h. h. nattvard m.m. detta åtnjuter ju endast kristna personer [.] Men det är icke jag [.] Men tron ledde pastorn dertill att skriva mig såsom sådan [.] O huru tron kan missleda människan [.] Jag vill emelertid her omtala eftersom Herrn inte viste dett att Jag har skilt mig från kristna kyrkan Ock överhuvud alla sådana kyrkor vilka predika Teolågin Med undantag av sådana vilka predika Pfilåsåfin, Ty jag tillhör den Nya Werden Ock förblifver derföre den Radikala Republikanaren, Fritenkaren, Sociallisten eller Dissidenten
(namnet)
Nedaför skrifvelsen är ytterligare med tysk skrift tillagt ett par rader, hvilka, såvida vi rätt kunnat tolka tecknens betydelse, innehålla:
Lifvet här är godt och skönt; intet tillkommande finnes, ingen uppståndelse.
[Härnösands-Posten fredagen den 6 augusti 1880, Sundsvalls-Posten, lördag 7 augusti 1880]  
 
Jennys föäldrar, kanske framförallt modern var också djupt involverade i rörelsen. De kallades tidvis för mormoner.  
De tog dock avstånd från den läran när ett av barnen döptes.
De var inte mormoner i praktiken utan det handlade antagligen precis som Ingela säger att de inte ville vara medlemmar i den svenska kyrkan.
Enligt muntlig tradition i familjen så vigdes Jenny och Wilhelm borgeligt av Axel Danielsson, det var väl ingen riktig vigsel utan snarare en symbolisk handling. Har letat efter sidan där de kallas för baptister men hittar den inte just nu.  
 
Lasse

2011-11-06, 16:40
Svar #19

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 866
  • Senast inloggad: 2024-12-11, 18:26
    • Visa profil
I någon födelsebok har jag sett antecknat vid en del odöpta barn föräldrarna indifferenta, andra föräldrar är antecknade som baptister.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se