Hej Carl-Johan
Min mormors mor och far hette Wilhelm Åhlund och Jenny Elida Åkesson/Åhlund.
Wilhelm for land och rike runt och agiterade, startade arbetarklubbar mm.
De var ateister enl egen övertygelse, oavsett vad myndigheter och kyrkan ansåg.
Att han var ateist kan också utläsas av följande skrivelse, från Härnösandsposten.
1880-07-15 Gelbgjutare Wilhelm Åhlund, Stockholm, skriver till pastorsämbetet i Härnösand
En radikal herre.
Till härvarande pastorsämbete ankom i midten av förra månaden en skrifvelse från en hr W.Å. [Wilhelm Åhlund /S.B.] i Stockholm med anhållan om att få sitt utflyttningsbetyg från Hernösands församling sig tillsändt; han hade nämligen varit skrifven härstädes 1873 - 1875, hvilket sistnämnda år han rest till utlandet [Tyskland, Hamburg /S.B.] och derifrån nu återkommit med avsikt att slå sig ned i sin födelsestad, Stockholm. Några andra upplysningar innehöll icke skrifvelsen och följaktligen utfärdades det begärda betyget i vanlig ordning och tillsändes honom. Till svar derå har nu till pastorsämbetet anländt följande bref, vilket vi låta tala för sig sjelft:
Jag får tacka eder så mycket för att ni var så beskedlig Ock skickade utflyttningsbeviset men jag kan inte veta vad som förledde Herr pastorn till att skrifva mig för berättigad till h. h. nattvard m.m. detta åtnjuter ju endast kristna personer [.] Men det är icke jag [.] Men tron ledde pastorn dertill att skriva mig såsom sådan [.] O huru tron kan missleda människan [.] Jag vill emelertid her omtala eftersom Herrn inte viste dett att Jag har skilt mig från kristna kyrkan Ock överhuvud alla sådana kyrkor vilka predika Teolågin Med undantag av sådana vilka predika Pfilåsåfin, Ty jag tillhör den Nya Werden Ock förblifver derföre den Radikala Republikanaren, Fritenkaren, Sociallisten eller Dissidenten
(namnet)
Nedaför skrifvelsen är ytterligare med tysk skrift tillagt ett par rader, hvilka, såvida vi rätt kunnat tolka tecknens betydelse, innehålla:
Lifvet här är godt och skönt; intet tillkommande finnes, ingen uppståndelse.
[Härnösands-Posten fredagen den 6 augusti 1880, Sundsvalls-Posten, lördag 7 augusti 1880]
Jennys föäldrar, kanske framförallt modern var också djupt involverade i rörelsen. De kallades tidvis för mormoner.
De tog dock avstånd från den läran när ett av barnen döptes.
De var inte mormoner i praktiken utan det handlade antagligen precis som Ingela säger att de inte ville vara medlemmar i den svenska kyrkan.
Enligt muntlig tradition i familjen så vigdes Jenny och Wilhelm borgeligt av Axel Danielsson, det var väl ingen riktig vigsel utan snarare en symbolisk handling. Har letat efter sidan där de kallas för baptister men hittar den inte just nu.
Lasse