Monica E. Fogelqvist frågade i vintras om skeppet Oscar I.
Detta fartyg (fullriggat, benämndes fregattskepp) byggdes vintern 1850 - 1851 av furu på kravel vid det Norra skeppsvarvet i Gävle under ledning av den berömde skeppsbyggmästaren Lars Augustin Bång för räkning handelshuset Forssberg & Bång i Gävle, i vilket Bång var delägare jämte grosshandlaren (och f.d. kopparslagaren) Johan Adolf Forssberg. Fartyget blev färdigt senvåren 1851 och uppmättes till hela 371 57/100 svåra läster (motsvarande omkring 800 ton). Dimensioner(längd, bredd, djupgående): 143,7 x 35,5 x 18,3 svenska fot. 1 fot = 0,2969 meter.
Den förste befälhavaren på fartyget blev Johan Ludvig Od?n. Avseglade den 16/6 1851 från Gävle till London med stångjärn, bjälkar, bräder, ved och spiror. Ankom London den 15/8. Lossade här och gick barlastad till Cardiff. Avseglade den 12/9 med stenkol från Cardiff till Calcutta och ankom Calcutta den 27/1 1852. Natten til den 18/3 slog åskan ned i toppen på skeppets stormast, varvid bramstången söndersplittrades jämte bramrå och märsstång samt själva masten, varefter åskstrålen nedgick vid storluckan och upp vid ena vindspelsstöttan, vilken sönderslogs, varjämte tre plankor i däcket upprycktes, varefter strålen utan att göra vidare skada utgick vid styrbords fallrep. Skeppet avseglade med innehavd last av socker och oljekakor den 2/5 till Londonmen nödgades återvända p.g.a. läckage (3 fot/timme)och dockades för reparation.Utgick den 15/6 igen och ankom London den 29/11. Under resan til London avled kapten Od?n efter avseglingen från Capetown, där man bunkrat vatten och mat. Befälet torde då ha övertagits av 1:e styrman Peh Johan Mörck.
Lossade i London och intog en styckegodslast destinerad till Port Philip (Melbourne) i Australien. Avseglade den 18/3 1853 från London och fortsatte från Melbourne till Singapore och Batavia (numera Jakarta). Avseglade den 21/1 1854 från Batavia till Cowes för order med styckegods (socker m.m.). Från Cowes gick fartyget till Hamburg där lasten lossades. Ankom Hamburg den 2/6 1854. Fortsatte den 8/7 barlastad til hemorten Gävle.
1854 avled f.ö. Bång i kolera och sterbhuset övertog hans andel i handelshuset Forssberg & Bång genom sonen Johan August Bång.
Den 14/9 1854 avseglade skeppet åter från Gävle med en last bestående av bräder, barlast, tråd m.m. destinerad till Batavia. Gjorde haveri i Öresund och inbogserades den 10/10 till Helsingör för reparation av ångbogseraren Uffe.
Ankom Batavia den 7/1 1855 och återvände den 12/3 till Sverige (Stockholm) med socker, arrak, kaffe, hudar, rotting m.m. Ankom Stockholm den 9/8 1855 och gick sedan vidare till Gävle. jag antar att 2:e styrman Fogelqvist då avmönstrade.
1865 såldes skeppet till Göteborg och blev slutligen totalt vrak 1887.
Fogelqvist kom senare att examineras som sjökapten och kom att föra egna fartyg för Gävles handelsflotta.