Som hälften skånska och hälften norrbottniska är jag uppvuxen (född -65) med både nästkusiner och småkusiner, ibland för de som bodde mittemellan ytterligheterna (dvs. i Stockholm och andra mellansvenska orter) kallat sysslingar eller tremänningar.
Min mammas kusiners barn från Norrbotten har alltså alltid kallats småkusiner i släktdiskussionerna där, och min pappas kusiners barn i Skåne har vi alltid kallat nästkusiner, det är de ord som mina föräldrar själva vuxit upp med. Själv pratar jag skånska, så nästkusin är det jag använder i första hand i dagligt tal.
Något annat dialektalt ord motsvarande fyrmänning/brylling har jag inte hört dem använda. De säger väl kanske mest vi är väl släkt på något sätt , men jag ska kolla ...
På Bibis fråga så finns det väl inget sådant begrepp i svenskan, utan vi säger väl, lika tydligt som vi skiljer på morfar och farfar, pappas kusiner/tremänningar/(valfritt ord) eller farfars kusiner/tremänningar/(valfritt ord). Det går ju varken på engelska eller svenska att tala om på vilken sida de sedan är männingar/cousins (morfars syster eller brors barn osv).
Ett släktforskarprogram som visar männingskapet sorterat på respektive förälder (att det är syslingar på vilken släktsida och genom vilken person) är det ursprungligen franska GeneWeb.
Det är ett gratisprogram som du kan köra över en GEDCOM-fil till, och göra den typen av utskrifter som kan vara mer begripliga för icke-släktforskande släktingar (eftersom du kan reda ut alla kusiner och sysslingar på en viss linje uppsorterat på föräldrarna).
Hälsningar,
Eva