Ja Anders, promenaden från Måttbandsvägen till Riksarkivets hus (det finns två hållplatser, har inte i huvudet namnet på båda men det är ungefär lika långt) och promenaden från T-banan i Sundbyberg längs Landsvägen och All?n upplever jag som lika långa.
Visst tar det en längre stund att åka T-banan till Danderyd Sjukhus eller Mörby och sedan ta bussen än vad det tar att åka till Sundbyberg - men de flesta icke-Stockholmare har som nämns ovan kanske avsatt dagen för ett besök.
Det jag främst invände mot var din beskrivning att T-banan låg så nära All?n 7 medan man fick gå långt från bussen i Arninge - det stämmer inte alls, inget av det.
Konsekvensanalys (personalbehov, motiv, plats, nytta, kostnad, vinst) efterlyses - men de flesta av landets släktforskare kommer väl varken att besöka Sundbyberg eller Arninge, tro det eller ej . För de flesta av oss spelar det kanske därför inte så stor roll ... vi kommer att fortsätta låna mikrokort från SVAR eller använda Genline, DigiArkiv osv.
Mikrokorten i Arninge är inte en fullständig uppsättning, precis som Sten-Sture framhåller (man har inte köpt in allt) och det finns
mikrokortanläggningar på annat håll i Sverige om man ändå ska betala för resan, som har större utbud men som visserligen tar betalt (inte Ramsele).
Många ute i landet kanske hellre åker till arkiven, ULA är ju givetvis ett bra alternativ om man har de länen, och där finns 1900-talmaterialet för dem dessutom - men Anders, vägen att gå från stationen är dock längre än i Arninge eller Sundbyberg och har dessutom Carolina-backen. Någon har målat ut Arninge som världens utpost som är svårtillgängligt och där allting, inklusive en promenad, är mer positivt på annat håll, den uppfattningen delar inte jag.
Hälsningar,
Eva
PS. Så länge det finns unikt mikrokortmaterial på Riksarkivet kommer jag dock att försöka besöka det så fort jag har chans, och det är klart att det går fortare att ta sig tillbaka till någon annan aktivitet om det är fullsatt, om det ligger i Sundbyberg - men närhet till datorer och tidningar/böcker jag inte behöver använda är inte attraktivt i sig.