Hej,
Som relativt ny släktforskare, så skulle jag vilja säga att det är inte helt lätt att veta hur man ska be andra om
hjälp med sin forskning; vilka uppgifter som man bör lämna med. Det kommer med tiden, vetskapen om hur man ska ställa frågorna och man lär sig också genom att se hur andra skriver.
Jag håller med om att det kan det vara förvirrande om det bara står uppgifter eller upplysningar, vad vill då denna person veta? Och hur ska man då svara? Tänk om det är sånt som den andre redan vet?
En sak skulle jag dock önska att somliga kunde tänka på: som nyling reagerar jag starkt på, att många är så otrevliga
och korta i tonen mot varandra, både under denna rubrik och när man svarar på en efterlysning.
Personligen så skulle jag inte vilja ha hjälp eller e-post från dessa personer, och det spelar ingen roll om de så skulle vara professionella släktforskare. I och med att man inte kan hålla en trevlig ton gentemot de man diskuterar med eller svarar, så förlorar dessa personer i mina ögon mycket av sin trovärdighet som släktforskare.
Alla är inte vana att chatta eller vid vår tids snabba korta meddelanden och kan ta illa upp.
Visst kan det kännas jobbigt att förklara sig och lägga ut texten, men det kan ju inte vara trevlig att veta att man
kanske blir sedd som buffel av den man svarar? Det uppmuntrar inte till att återkomma och be om hjälp, nästa gång man har kört fast eller letar efter forskare med gemensamma anor.
Hälsningar,
Inger