Stort tack till alla som har kommit med synpunkter, tolkningar av lagar och konstruktiva förslag på hur man kan agera i frågan. Jag ska vidarebefordra mycket av det som har tagits upp här till kvinnans släktingar. Kvinnan hör även till mina släktingar, även om jag aldrig träffade henne, och det finns som sagt de som är släkt med henne i närmre led och som hade personlig relation till henne.
För övrigt så slog det mig att det finns ytterligare ett alternativ på hur man skulle kunna agera i denna fråga, kanske det allra mest intressanta och konstruktiva alternativet, tycker själv:
-Nämligen att författa en egen bygdeskrift, och i en sådan även ta upp och diskutera tidigare publicerade skrifter och böcker som rör bygden. Eller ännu hellre, eftersom mediet för mig är något som jag behärskar, att göra det i formen av en webbsajt med inriktning på historik om bygden, eller kanske en begränsad del av bygden som man själv är mest intresserad av. Att bygga en webbsida med lokalhistorisk inriktning är faktiskt en tanke som slagit mig långt tidigare. Men det gäller att ha torrt på fötterna kring det som publiceras, det har man ju insett. Allra helst gäller ju det 1900-talshistorik, ett område som jag är tveksam på om jag skulle gå in på alltför djupt.
Det föll sig så att jag besökte den aktuella bygden för en begravning under helgen som gick. Kom i samtal med ett par äldre ortsbor, inte om frågan jag tagit upp i denna tråd utan mer samtal som gled in på området 'äldre tider'. Det finns helt klart många personer som kan mycket om bygden vars historier aldrig har berättats. Kanske blir den tråkiga historien den utlösande faktorn som får mig ta tag i nånting som jag funderat över länge.
mvh
/Erik
c'est le dernier qui a parlé qui a raison