Här var det minsann diverse luddiga och mindre luddiga inlägg, och det spelar väl ingen större roll (roliga att läsa i är de i alla fall). Vad jag själv tycker mig minnas att jag lärde mig på gymnasiets reallinje, biologiska grenen (för länge sedan) var att bruna ögon har en dominant gen, gentemot blå ögon. Så det tycks vara sant att två brunögda föräldrar inte kan få ett blåögt barn (även om vissa personer tycker sig minnas saker som säger det motsatta). Det är olika med hårfärg, som liksom blandas rent kvantitativt, som om man blandar en viss portion lingondricka med en annan portion mjölk, t.ex. Dock kan man undra varför vissa människor också uppvisar ögonfärger, som varken är klart blå eller klart bruna. Själv har jag blå ögon liksom bägge mina föräldrar; min hustru har bruna ögon (spanjorer och indianer äro hennes förfäder). Detta har resulterat i söner som har något slags grönmelerade ögon.
I vilket fall som helst, kan man nog helt strunta i att dra några vidlyftiga slutsatser om ens härstamning med utgång från ögonfärger. (Min far, t.ex. hade kolsvart, vågigt hår och blå ögon och klart nordiska drag. Vad hade han då bland sina förfäder, förutom vanliga svenskar? Samer, valloner, zigenare, tattare? (det hette så på den tiden; ursäkta mig, alla romer och resande - ett ord är så gott som ett annat, bara det har en god mening).
Men vad menar Johannes när han pratar om trälar? Det fanns utan tvivel blåögda trälar också.
Mikael: blåögda indianer har jag hört talas om i Paraguay - de lär vara ättlingar till vilsekomna vikingar som rodde för långt upp i Paran?-floden.
Så var det med det!