Så vitt jag förstått ska det enligt PUL vara en sekretess på personliga uppgifter på 70 år. Vidare får inte ens folkbokföringen sända personliga uppgifter som är offentliga via elektronisk post p.g.a. begränsningar i lagen. Däremot få de skicka personuppgifter via vanlig papperskorrespondens. Men hänvisning till PUL borde det också vara för oss släktforskare förbjudet att bokföra och registerhålla våra i dag levande anhöriga och släktingar utan dessas tillåtelse. Inte ens en arkivering i hängmapsalternativ borde vara förenligt med PUL. Hur kan vi då i dagens tekniska samhälle lagra i telefonböcker och de moderna alternativet med mobiltelefoner personers namn, adress, telefonnummer, fördelsedagar arbetsplatser osv. Man kan genom den registerhållningen plocka fram fler uppgifter om personer p.g.a. den typ av arkivering som görs. och det är väl en av de saker som PUL ska försvåra.
Jag har sameblod i min kropp och tycker inte att det är fel med det, en av mina bästa vänner är bög och min sambo är svensk och vi känner ett par som har ett utvecklingsstört barn. Same, bög och utvecklingströd är förtryckande skällssord!? men svensk är OK att vara, eller? Vart går gränsen. Studerar nu på universitet med en hel hög av yngre medborgare som ifrågasätter varför man måste kalla sig ex, svensk eller varför genusskillnader finns kvar. Vart ska det sluta, måste DE i jakten på förtryck negligera skillnader och jubilera sterotyper (som ju också kritiseras)
Jag är Kvinna, Mamma, Sameättling, Norrbottning,Fotograf, Vårdbiträde, Student, Sambo o.s.v. och det tycker jag är helt OK.
Jag hoppas för min och mina barns skull att det finns skillnader mellan folk och att, som i tidigare inslag, negrer, bögar, nazister, romer, amerikaner, svenskar, ungdomar är ord som är till för att beskriva mer än förtrycka. (alla dessa ord uppfattas inte heller av alla som förtryckande, ungdom och amerikan som exempel) Jag hoppas att etnisk tillhörighet mer handlar om att värna om och vårda sin socialt ärvda kultur och i möjligaste mån sitt genetiskt ärvda påbrå. Det är inte fullt att tillhöra en grupp även om vissa anser att det är så. Jag tillhör inte bara gruppen människan, jag tillhör europeen, skandinaven, svensken, kvinnan.
Jag skulle aldrig kunna titulera mig som same p.g.a. bristen på kunskap och känsla för den samiska kulturen och det samiska språket, men jag kan fortfarande känna en oerhörd stolthet över att min farfar tillhörde ett folk som är den nodliga delen av europas urinvånare. Han och fler med honom har bidragit till en kulturhistoria som är både intressant och spännande. Den kristna historien är också påverkad av vad dessa Lappar, Samer gjorde och hur de levde. Och vissa påverkas än i dag.
Men oftast är det kanske så att det är några få som bestämmer hur det demokratiska samhället ska se ut. Se bara på debatten om föräldrapenning. (för mig känns det lite som att de som ingen tillhörighet har ska klanka på oss som faktiskt har en)
F.Ö anser jag att anbytarforum är en mycket kompetent källa för reflektioner och historiska händelser som faktiskt är viktiga i just historien. Varför ser det ut som det gör?