Det där att endast skriva om AVLIDNA personer (versalerna beror på att jag kopierade stycket direkt ur ordningsreglerna) tycker jag låter lite fyrkantigt och oklart. Att inte skriva om levande privatpersoner anser jag vara en självklarhet, och detta har jag också gjort gällande i samband med skriverier i Kändisars härstamning.
Men hur blir det i fortsättningen med offentliga personer; personer som valt en ställning i offentlighetens ljus (tja, med undantag av kungahuset, som ju inte valt själva); dvs personer som är officiella företrädare för offentlig verksamhet, organisationer, partier, näringsliv etc.? Jag kan ju i sammanhanget också nämna personer som gjort sig kända inom Radio/TV, skådespelare, konstnärer, musiker, jazz- och popartister etc. För många av dessa kategorier är ju publicitet och skriverier något positivt, och något de själva vill ha, och som i många fall är en förutsättning för deras verksamhet. Vad gäller nu för dessa? Gäller förbudet där också? Skulle man inte ens få nämna kungen eller statsministern? I så fall kan det ju tyckas (jag tycker det bl.a.) som hyckleri och dubbelmoral med en så pass hård regel för detta, medan andra media, såväl på nätet som i etern och på papper, skriver spaltmeter efter spaltmeter (eller vad nu spaltmeter blir när vi talar om andra media) om just dessa personer, en hel del av detta dessutom sannolikt vare sig sant eller verifierbart.
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad en sådan hård regel även för officiella personer (inklusive kungahuset) skulle fylla för funktion. Man kan ju ändå läsa det mesta om såväl deras yrkesmässiga verksamhet som intimaste privatliv på andra håll. Varför skulle just deras härstamning kringgärdas med totalförbud?
Men för att inte bli missförstådd (sådant händer ibland...), syftar jag ju på rätten att diskutera officiella uppgifter som födelseår och -ort samt yrkesverksamhet (som fritt får tagas ur allmänna handlingar av vem som helst...), och alltså inte uppgifter om utomäktenskapliga relationer, adoptioner, okända barn eller spekulationer om pojk- eller flickvänner.
Och varför en gräns på just 100 år? Vad är det för fel på den i arkivsammanhang gängse gränsen 70 år (för sekretessbelagda uppgifter...)?
Slutligen en helt annan sak: Varför har Användarnamnet som tidigare kommit upp automatiskt när man klickat i rutan nedan (när man ska skicka inlägg) försvunnit? Eller är det bara jag som råkat ut för detta?