Anders och Ingela; tack för era svar.
Jag vet att jag är tjatig, men jag får inte denna diskussion att gå ihop.
I ordningsreglerna står ordagrant Dubblera aldrig inlägg!.Det är inte tillåtet att skicka samma inlägg i flera diskussioner!, vilket måste betyda att om jag har publicerat ett inlägg, så har jag även förverkat rätten att publicera det igen någon annanstans i forumet - eller?
I mitt exempel med person (X) född i A, boende/skapar familj i B och emigrerar till C, så behöver det inte finnas något isolerat absolut problem. I så fall är problemet jag själv, eftersom jag vill ha reda på så mycket som möjligt om personens (X) liv och leverne. Vilka kan då svara på mina frågor; jo oftast de som själva forskar på A, B eller C.
Oavsett om frågan dubbleras (vad menas med dubblering i detta sammanhang - direkt kopiering eller överensstämmande innebörd) eller omskrives så finns risken för att olika personer (forskare) svarar på samma sak, och det är väl ytterst vad denna diskussion handlar om.
Att be personer ur grupp B eller C svara i A, istället för direkt i anslutning till inlägget är väl ovanligt.
- Jag vill ha reda på så mycket som möjligt om X. Uppgifterna som jag har om honom/henne är Y. Kom ihåg att du ska inte svara här utan i A församling i AA län, AAA land för där var han/hon född och där publicerade jag första inlägget om honom/henne.