Hej,
jag har en kopia på en kopia på en kopia av en mycket spridd släktutredning, gjord på uppdrag av någon för drygt 30 år sedan. Den är daterad Örebro den 30 oktober 1973, stämplad Svensk Släktforskning, och signerad (tror jag) Jacobsson.
Det börjar vackert, en redogörelse för olika typer av källor. Det fortsätter magert men korrekt, namn + födelse + dödsår på led efter led av personer på oftast rätt tolkade gårdsnamn i Fjärås i Norra Halland. På sidan 22 har det börjat glesna i leden, okänd både här och var, men då vips tänder det till, jag citerar:
vid våra mycket ofattande ättlingsforskningar har vi funnit, att denne Harlad Persson var son till Åbon Nils Christoffer Ernstsson, född år 1682, och död år 1747. Harald Persson skrev ibland Nilsson och ibland Ernstsson, men efternamnet Persson har han troligen fått från fosterföräldrar. Ernstson skulle vara åbo och nämndeman i Hallaröd, Malmöhus län, och sedan drar det iväg till Laxmand von Rohden och Gyldenstierne och Ulfeldt och Sparre och Saltensee och det danska hovet.
F-n trot, liksom. Det känns väldigt mycket som om det slängts i en del socker på slutet. Finns det någon som känner till firma Svensk Släktforskning? Hur pass vederhäftiga kan de ha varit? Och om de var det - undrar vad de omfattande ättlingsforskningarna kan ha haft för källor?
Britt Börjesson
Inlägget överflyttat från annan plats. Yvonne Carlsson, Anbytarvärd