Jag vet inte vem som gör mest fel, tokskallarna som inte kan bete sig på ett hyfsat sätt och som ställer till oreda i forumet, eller de vänner av ordning som vill sätta upp diverse olika förbud och åtgärder mot dessa busar. Jag lutar åt att de senare, väl representerade här ovan, faktiskt är ett större problem, än tokskallarna som ändå ingen egentligen bryr sig om.
Anbytarforum är en spegel av samhället där utanför. Där finns allehanda icke kontrollerbara element som ställer till oreda. Detta kan yttra sig på olika sätt, beroende på vilken samhällssyn man har, eller hur rent man vill ha omkring sig. I Sverige har vi en förhållandevis stor tolerans och accepterar avvikare av diverse slag. Andra samhällen, företrädesvis totalitära sådana, håller rent och snyggt omkring sig och ser till att antigen spärra in de som stör, eller helt enkelt spärrar ut dem. Ibland betalar man skottpengar för att bli av med dem.
Att ropa på fler poliser gör inget samhälle bättre, det kan vi konstatera om vi granskar stater där det finns många poliser och hårda straff. Att kräva obligatorisk registrering och (som en följd därav) uteslutning av uppstudsiga och jobbiga personer, löser inte Anbytarforums problem. Vi får faktiskt vänja oss vid att alla inte kan bete sig på ett hyfsat sätt, vi får dessutom vänja oss vid att andra vill använda forumet som ett klotterplank. Den vinst vi gör i andra änden är trots allt att forumet blir lättillgängligt för alla och inte en klubb för inbördes beundran. Det är det enda vettiga sättet att resonera.
Skulle vi börja införa någon slags nolltolerans är vi snart illa ute. Det räcker med att redaktören sätter stopp för helt urspårade diskussioner och raderar inlägg som innehåller personangrepp och grova förolämpningar - alltså att det finns en kvarterspolis som kammar till det värsta buset.
För min egen del ser jag det som en styrka att ha ett forum där alla är välkomna att yttra sig utan att införa några större restriktioner. Helst skulle jag också se ett återinförande av de öppna och fria diskussioner som rörde förbundet och dess organisation.