Hej!
För ca en och en halv månad sedan råkade jag av en händelse snubbla över nättidningen ”Rötter” i cyberrymden.
Mest för skojs skull knappade jag i sökfunktionen in några för mig välkända namn, namn som jag visste fanns bland mina förfäder. Det blev napp direkt! Vilket så småningom resulterade i både trevliga telefonsamtal, mejl- och brevväxling. Bland annat fick jag kontakt med en, för mig, okänd kusin till min mor. Informationen gick båda vägar - jag fick veta en del nytt om min släkt, samtidigt som jag kunde bidra med ett och annat. Jättekul!
Det här med släktforskning har egentligen aldrig intresserat mig något särskilt förut - det var något jag, eventuellt, hade vaga planer på att börja med när jag blir pensionär .
Men, tack vare Rötter, har jag nu blivit ordentligt biten - och har dessutom kommit en bra bit på väg i min kartläggning av släkten. Dels beroende på att jag har blivit inspirerad och ”taggad”, dels för alla värdefulla tips på webbsidan om vad jag ska söka efter - och var jag ska hitta informationen.
Men, framför allt, tack vare alla trevliga och hjälpsamma människor på Anforum som så generöst och gärna delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper!
Jag är ju, ännu så länge, ingen ”seriös” släktforskare i den mening att jag nagelfar en massa arkiv eller kostar på mig dyra CD-skivor. (Vilket den erfarne släktforskaren naturligtvis redan genomskådat). Jag är fortfarande inne i nybörjarfasen - och drar mig därför inte för att snylta på andras kunskaper eller forskningsresultat. Så länge de tillåter det. Vilket de flesta tydligen gör .
Det är just därför Anforum är ett sådant suveränt forum. Det spelar tydligen ingen större roll hur dumma frågor man än ställer. Det finns alltid någon som är beredd att hjälpa till. Dessutom på ett hövligt och vänligt sätt - utan att försöka ”trycka till” de mindre vetande.
Så, till er alla vänliga själar på Anbytarforum - ingen nämnd, ingen glömd - önskar jag en Riktigt God jul och ett Gott Nytt År!
Benny Backman