Några reflektioner (började forska på 1970-talet och har forskat mycket i 1900-talsmaterialet både på 80-talet och nu, är dessutom 1960-talist så jag var ute i tid men framför allt innebär det att jag fått prova olika saker - det var inte alltid bättre förr ...):
* Det har ibland (redan på 1980-talet) kostat mig pengar att få informationen på post från pastorsexpeditioner, några har haft samma kvartstaxa som landsarkiven i dag har. Det var ofta - men inte alltid - lättare om man kunde resa till pastorsexpeditionen. Men även de har alltså rätt att ta betalt - och många har gjort det.
* Ibland gick det snabbt att få brevsvar från pastorsexpeditionen, ibland tog det bra många månader. Brevservice är oftast snabbare på LA, men däremot är det inte säkert att du får hjälp när du är på plats (på en starkt belastad dag) eftersom folkbokföringsenheterna verkar vara belastade, och har kortare öppettid än landsarkivets öppettid - men de ska ju hinna svara på brev någon gång också. Det är ju en naturlig följd av att de får in mer material och att uppgifterna är efterfrågade.
* Några snabba uppgifter kostar inte 300-400 kronor, i så fall har vi inte samma uppfattning om snabba uppgifter - att följa en familj med några barn från 1895 till 1991 tar den där timman eller två även om de varit relativt bofasta, det är inte bara några få uppslag som ska slås upp. Det händer också att en uppgift som bara är en fråga/ett uppslag inte behöver kosta 90 kronor.
* Kyrkböckerna från ca 1895 till 1991 började lämnas in norrifrån - den systematiska inlämningen, förtida har skett på andra håll i landet, så alla landsarkiv har fått in något, (och det började ganska snart efter 1991). Tord har helt rätt.
Detta innebär att materialet samtidigt har mikrofilmats eller skannats. Mikrofilmningen till mikrokort innebär att för hela Härnösands och Uppsala landsarkivs område (utom fyra församlingar i Dalarna) samt för delar av Vadstenas område (liksom en del församlingar i Skåne)
kan du låna mikrokort med kyrkoböcker (inte bara SCB-utdrag) till 1934 i dagsläget OM volymen går så långt. Samma villkor som för någon som forskar på 1880-talets material.
Skanningen tog över 2003 och för dessa församlingar kan du hitta kyrkböckerna i SVARs forskarsal (betaldatabas) - tyvärr gäller där f.n. 100 års sekretess för hela volymen, vilket gör att det i praktiken inte är så mycket du kan se - men om du åker till landsarkivet får du tittat i deras material (Vadstena, Visby respektive Stockholm) till en 70-årsgräns, gratis.
Det är klart att fler vore intresserade om det vore gratis (det ser man ju på Anbytarforum, det är ju därför många vill ha uppslag i stället för att låna mikrokort eller ha Genline ) - men tro mig, det är inte alltid billigare för att det ligger kvar på pastorsexpeditionen. Även det bygger ju på att du kan knalla dit - dvs. är dagledig och/eller bor nära. Ska du resa är det inte gratis, då kan kostnaden vara densamma till landsarkivet.
Jag vet inte om de släktforskare du träffat på Ulf, nu klagar för att närmsta församlingsexpedition har lämnat in materialet, eller om de forskat på distans till pastorsexpeditionerna. Erfarenheterna av pastorsexpeditioner är i alla fall väldigt olika bland släktforskare (lång diskussion finns här
Anbytarforum: Källor: Arkiv och bibliotek: Pastorsexpeditionernas service).
Bevarandet av kyrkböckerna för eftervärlden sker dessutom i många fall bättre på landsarkiven - många små församlingsexpeditioner har inte optimal förvaring av böckerna, så att de verkligen kan finnas kvar för framtida forskare.
Hälsningar,
Eva
PS. Läs gärna om 1900-talets kyrkböcker i Släkthistoriskt Forum (i 3/2003 och ev. i något kommande nr)
PPS. För församlingar i Halland har HGF digitalfotograferat kyrkböcker till 1934 och säljer, se HallandsRötter.