Hej Kjell och Lotte och alla andra.
Kjell, du efterlyste mina synpunkter i sakfrågan. Med risk för att få på nöten skall jag framföra vad jag tycker.
Men först en kommentar till Lottes inlägg.
“Vi vill poängtera att O. Ö. gör ett jättearbete med sina avskrifter av olika kyrkoböcker som han sedan välvilligt delar med sig av genom att göra det tillgängligt på internet.”
Jag tycker vi ska tala klarspråk här på Anbytarforum. Det är nog inte alla som vet vem som avses med O.Ö. Sen förmodar jag att du menar utdrag ur olika kyrkoböcker. För mig är en avskrift en komplett bosktavstrogen avskrift och ingenting annat.
Nu till saken!
För att ett material ska kunna betraktas som upphovsrättskyddat ska det nog ha någon form av konstnärligt värde. Så därför har jag svårt att se att man kan hävda någon upphovsrätt när det till exempel gäller utdrag ur kyrkoarkivalier. Detsamma torde gälla rena personuppgifter ur till exempel släktutredningar. Visst ligger det ett stort jobb bakom men att hävda nån upphovsrätt ser jag som lönlöst och obefogat. Publicerar man något får man nog räkna med att det kommer att användas på det ena eller andra sättet.
Sedan håller jag givetvis med om att alla uppgifter utan källhänvisningar i princip kan betraktas som tämligen värdelösa. Men det får ju stå för den som publicerar CD:n eller vad det vara månde. Och att sätta ut originalkällan som källhänvisning utan att ha kontrollerat själv kan väl ses som både vanskligt och oetiskt.
Lotte Jensen och Elisasbet Molin skriver så här:
“Vi tycker att om man tänker göra en stor databas av gotlandsmaterial, så ser vi mer att det skulle vara ett samarbete mellan gotlandsforskarna och inte en enskild person som sitter och samlar och ger ut i eget namn utan att de andra gotlandsforskarna får besked om att deras material nu hamnat i databasen.”
Javisst, det är väl bara att sätta igång! För mej låter det som mycket snack och lite verkstad!
Sen kan jag väl inte annat än hålla med om att det bitvis är ganska bedrövligt när det gäller källhänvisningar på Anbytarforum. Men kan det bli annat när en auktoritet som Håkan Skogsjö skriver:
“I Nättidningen RÖTTER inklusive Emigrantforum har vi dock en mer pragmatisk syn på saken: Källhänvisningen ska göra det lätt att återfinna en uppgift i källmaterialet. Det räcker. Jag har lite svårt att förstå att man ska ha olika syn på källhänvisningar i Rötter och på Anbytarforum. Dock känner jag mig själv inte speciellt träffad.
Sen kan väl jag också tycka att det inte är så värst kul att se sitt “eget material” dyka upp i mer eller mindre förvanskad form . I vissa fall erbjuds det till och med på CD som kostar pengar. För visst är det som Kjell skriver, för varje kopia tillkommer det felaktigheter, medvetna eller omedvetna. Speciellt amerikaner verkar inte vara så noga av sig. Hellre lite fint än helt korrekt. Så där får man nog närmast vara tacksam att man inte är omnämnd.
Man bör givetvis inte publicera uppgifter om nu levande personer vare sig på nätet eller på CD utan deras eget medgivande. Men här är ju Anbytarforum ett verkligt dåligt fördöme när det gäller diskussionen: Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges befolkning 1970 (efterlysningar). Den diskussionen borde enligt mitt förmenade stoppas omgående. Jag är väl lite skeptisk även till CD:n som sådan. Man kan ju till exempel utan större besvär hitta både “33-åringar” och “35-åringar”. Men det finns ju de som efterlyser Sveriges Befolkning 1980 också. De vill väl hitta “24-åringar” med kantänka. Men den skivan hoppas jag dröjer allra minst tio tjugo år till.
Slutligen måste det väl ändå vara uppgiftslämnaren som bestämmer hur mycket hjälp han eller hon vill ge på Anbytarforum.
Gotlands Genealogiska Förening rekommenderar högst 1-2 generationer åt gången.