Essan!
Man förutsätter väl att alla kollar upp källor...
Det vore dumdristigt att inte göra det!
Självklart Essan, missar man en hel del gm. att inte själv ta reda på uppgifterna!
Annars tycker jag att detta forum, kan vara bra att efterlysa på om man kört fast.
För egen del, fyller detta forumet först och främst den funktionen för mig.
Jag beställer ideligen mängder av microkort, kollar upp uppgifter själv, självklart är det en kostsam hobby-fast den ger så mkt. Även funnit uppgifter i böcker (om socknarna), som ger en bild vilka människorna var.
Som en om min ana Bosa-Lovisa från Kävesta, T:
Anna LOVISA Bosa Lovisa Andersdotter Sköllerfelt, född den 24 mars 1822 - Sköllersta by, Sköllersta sn. T
Död den 24 december 1899 - Kävesta Sköllersta sn.T
Livslängd: 77 år
Föräldrar:
ANDERS Persson Sköllerfelt 1791-1842
KERSTIN Ersdotter 1789-1842
Äktenskap och barn
Gift med JONAS Sjöqvist f. 1816.
Noteringar:
?Fick 6 barn.
Hon kallades för Bosa-Lovisa och var från Kävesta i Sköllersta och var sk. Klok-gumma på
bygden.
Henne kunde man uppsöka om man behövde hjälp. Hon levde under senare delen av
1800-talet och var gift med bosen-hästslaktaren- i trakten. Fortfarande lever historierna om
henne i bygden.
Till henne kom man för att få hjälp med att få reda på var stulna saker var och vem som hade
tagit dem.
Det fanns en bonde här på socknen, som blivit bestulen både på pengar och annat. Han visste
ingen annan råd än att uppsöka den kloka Bosa-Lovisa i Kävesta. Han bad henne visa honom
tjuven eller säga honom var det stulna var. Bosa-Lovisa hämtade in ett glas, som var fyllt med
vatten. Titta nu i detta, sa hon. Bonden satte sig ned för att ta glaset i betraktande. Ju mer
han såg i detta, desto mer framträdde konturerna av en mansperson. Efter en stund kunde han
urskilja vem denne var. Bosa-Lovisa räckte honom en syl eller skarp nål. Stick till honom med
denna! utbrast hon. Bonden gjorde detta. Och det märkliga var, att tjuven med samma blev
död, fastän han bodde ett gott stycke därifrån.
Bosa-Lovisa kunde också hjälpa när djuren var sjuka:
En bonde i Kävesta var frireligiös liksom sin hustru. De tillhörde missionsförsamlingen. Nu råkade
en sugga bli sjuk (e soa) och man fann inte någon annan utväg än att fråga Bosa-Lovisa, som
bodde i samma by, till råds.
Matmor själv ville inte gå, för hon ville inte ha med trolldom att göra, som hon sa. Pigan kan
gå, sa matmor och när pigan kom, visste Bosa-Lovisa redan hennes ärende. Bosa-Lovisa sa
att matmora själv skulle ge soa medicin. Men matmora ville inte göra det och istället fick pigan
gå ut och ge suggan medicinen.
På morgonen låg suggan nästan död och då fick bonden Lars själv gå till Bosa-Lovisa och be
om medicin. När han kom till Bosa-Lovisa sa hon: Jag sa ju att matmor själv skulle ge soa
flaskan. Han fick en ny laddning medicin och den var matmor så illa tvungen att ge suggan.
Och när hon fått ge suggan medicinen kvicknade denna till.
-Visserligen värjer sig matmor förgäves, men vi möts ändå i denna sena uppteckning av vår
egen tids skepsis mot äldre sätt att tro och tänka.
Utdrag ur samlingen: Sköllersta bygden del 1, sidan 216. (Tre socknar; Sköllersta,
Svennevad, Bo.)
De guldkornen är ju som du Essan skriver-när man finner historien runt och om individerna!
Kram på dig Essan fortsätt sök, med det glada humöret i behåll!
/Malin