Frågor, tankar och funderingar jag har.
som jag skulle vilja ha svar av projektansvariga.
Dryga 22 % är adopterade, en välldigt bra siffra.
tycker jag men alldels för dålig för att bli färdig i tid , skulle jag tro.
Det borde ju finnas någon form av belöning i detta, som en morot. tex borde man kunna bli lovad den nya utgåvan av dödskivan för exvis 1000 registrerade poster, och sedan någon annan slags morot per/tusen post.
Själv har jag åtagit mig 616 poster i två lands församlingar i Göteborg och Bohuslän. jag har ca 11 mil att åka en väg, visst jag kunde åtagit mig socknar som ligger närmare mig, men där inte minna rötter är, skall man göra ett sådant tungt projekt som faktiskt detta är hadde det ju underlättat med en morot, och då kanske jag hadde kunnat åta mig ett par tusen poster till där jag bor nu men som jag inte har någon anknytning till.
Sedan så kanske det hadde ökat upp frekvensen av registrering i städerna. Och som jag själv tycker är nästan viktigast att få registrerat, då i alla fall i min släktforskning visat sig att i och med
Industraliseringen har folk flyttat till storstäder,och där det finns många församlingar.
Sedan en annan fundering som borde kunna öka registreringen, är det att det är ju många äldre som har tid och intresserar sig för släktforskning, men kanske inte har tillgång till dator och datorvana men däremot tid att kunna sitta på pastorexp och registrea manuellt, kontra vi som är yngre som jobbar har familj, har svårare att kunna ta oss tid till att sitta ute och registrera men däremot har datorvana och kan sitta hemma och mata in i filerna.
Förslag: till anmälan att ta socken:
till projektanvariga fixa tre kolummer för anmälan till socknar, en för bara registrering, en för inmating i filerna, och en kolumm för hela jobbet.
Sen en kommentar till att det finns databaser som täcker 1967-70 borde ju verkligen tas tag i , tre år även om det inte skulle vara kompletta uppgifter är verkligen inte något som bara rinner av i farten. kan ju bidra till att var och en som åtagit sig nån eller några församligar att ta någon ytterligare.
Sedan en ide till de som registrerar, vet ej om den är bra men jag tänker testa på de församlingar jag åtagit mig.
i mina socknar har jag och en annan gjort register över födda i en av församlingarna 1853-1920.
och många lever ju hela sitt liv i samma församling så då kan jag skriva in en hel del uppgifter innan jag kommer till pastorsexpeditonen.
och då kompletera ytterligare och kontrolläsa.
Jag får väll återkomma om det var en välldigt bra ide eller helt urusel, gärna kommenater från andra som har erfarenheter av detta eller andra ideer som skulle kunna spara tid och kraft i händerna när man skall registrera.
Men jag hoppas projektet ros i land , det är verkligen ett lovvärt projekt.
Mvh
Micke