Christian,
På gotlandskonferensen meddelade jag att det inte blir någon förtroendemannakonferens 2006 p.g.a. krock med den nya Släktforskningens dag den 18 mars, samt p.g.a. hög arbetsbelastning i samband med släktforskardagar m.m. i Stockholm det året. Jag meddelade också att det mycket väl kan bli förtroendemannakonferenser 2007 och framöver.
När det gäller anmälan till datainspektionen från ett flertal personer, så är givetvis siffran 2 ett flertal, nämligen Christian Andersson själv och Eva Cumner, båda från Blekinge och båda medlemmar i Blekingeföreningen. Bland all den kritik som framfördes mot förbundet i dessa båda anmälningar visade sig Datainspektionen endast vara intresserad av en liten del, nämligen behandlingen av uppgifter om Etniska grupper och Straffade på Anbytarforum, d.v.s. den del av Rötter som inte har en egen redaktör, utan endast en moderator i form av en anbytarvärd. Jag läste upp förbundets yttrande till Datainspektionen, och det fanns också uppkopierat för alla som ville ha det. F.n. avvaktar vi Datainspektionens svar eller rekommendation, som vi givetvis kommer att rätta oss efter.
När jag på Gotland talade om att stänga hela Anbytarforum och börja om från början, så handlade det om ett teknikbyte, nämligen till en teknik som medger fler anbytarvärdar eller moderatorer. Tanken i så fall är att flera kunniga personer skall kunna dela på ansvaret för Anbytarforum. Det har talats om att man kanske kunde ha olika landskapsvärdar, som förutom själva modererandet också kunde vara behjälpliga med lokal faktakunskap. På samma sätt kanske man kunde ha särskilda moderatorer för avdelningar om yrken, om IT-teknik/CD-skivor och om adel, paleografi o.s.v.
Förtroendemannakonferenser blir endast besvärliga för mig i den mån deltagarna reser dit med tråkiga avsikter. Så länge det handlar om ett ömseisidigt utbyte av information, synpunkter och eventuell kritik, så är allt som det skall vara.
Ted Rosvall